چراغ سبز معاملات ریلی در بورس کالا

عصر معدن- بعد از پذیرش رسمی ریل آهن تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان در یکصد و بیست و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار بورس کالا در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹، اولین عرضه این محصول درحالی در روز چهارشنبه به تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۹ در بورس کالا صورت گرفت که کشف قیمت عادلانه این محصول با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس، تامین نیاز مصرف کننده واقعی و حذف واسطه ها، برآورد دقیق تر از نیاز سالانه کشور و برنامه ریزی صادرات مازاد تولید، از مزایای این عرضه برای شرکت ذوب آهن است;

چراغ سبز معاملات ریلی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بعد از پذیرش رسمی ریل آهن تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان در یکصد و بیست و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار بورس کالا در تاریخ 24 خرداد 1399، اولین عرضه این محصول در روز چهارشنبه به تاریخ 25 تیر ماه 1399 در بورس کالا صورت گرفت.

    این تصمیم به دنبال داشتن مشتریان خُرد و با سیاست غلبه بر آنچه که تا به حال در مورد تمایل به مصرف ریل از نوع وارداتی بوده است به اجرا گذاشته شد. البته در این فرآیند مزایایی وجود دارد از جمله اینکه خریدار و فروشنده مطابق با قوانین جاری بورس متعهد به اجرا هستند و تولید ریل استاندارد داخلی در جامعه نهادینه شده و هیچ گونه ابهامی در این خصوص باقی نخواهد ماند.

    بنا بر اعلام شرکت ذوب آهن اصفهان در این عرضه 1320 تن ریل در قیمت پایه 157000 ریال به کیلوگرم عرضه شد که مقدار 660 تن آن به صورت سلف در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت و بقیه آن به صورت مچینگ عرضه شد. ریل عرضه شده از نوع UIC60 مطابق با استانداردهای بین المللی و اروپایی مورد استفاده خطوط راه آهن بین شهری بوده است.

    به گزارش ایسنا، مطابق پیش بینی های صورت گرفته شرکت ذوب آهن اصفهان قادر است تمام مقدار مورد نیاز کشور به ریل خطوط پرسرعت از نوع 60E1 را تامین کند و در صورت تخصیص ظرفیت کلی تا مقدار 400 هزار تن در سال از این نوع ریل را تولید کند و با توجه به اینکه در حال حاضر پیش بینی بر نیاز به 90 تا 100 هزار تن ریل در سال برای بازار داخل است، برنامه ریزی ذوب آهن برای تولید 120 هزار تن ریل است. با درنظرگیری توسعه خطوط مترو و راه آهن حداقل حدود 25 هزار تن تقاضا برای ریل در بورس کالا برآورد می شود.

    همچنین از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه تولید محصولات ریلی تلاش برای دستیابی به تمام تکنولوژی های مورد نیاز تولید ریل خصوصاً تکمیل پروژه های فولادسازی شامل گوگردزدایی و حباب زدایی و ریخته گری مخصوص نوع خود است.

    گفته می شود در قیمت گذاری این محصول جدای از توجه به پایین تر بودن نسبت به نوع وارداتی، متغیرهایی از جمله هزینه تمام شده، نرخ ارز، قیمت های جهانی، هزینه های بندری و ... درنظر گرفته شده است.

    همچنین کشف قیمت عادلانه این محصول با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس، تامین نیاز مصرف کننده واقعی و حذف واسطه ها، برآورد دقیق تر از نیاز سالانه کشور و برنامه ریزی صادرات مازاد تولید، از مزایای این عرضه برای شرکت ذوب آهن است، همچنین بعد از اولین استفاده از این نوع محصول در محور میانه- بستان آباد در آذر ماه سال گذشته می توان به استفاده از این محصول در محور زاهدان - چابهار و محور میانه - تبریز و همدان - سنندج  و خطوط متروی شهر اصفهان و سایر کلان شهرها اشاره کرد.

    به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ذوب آهن اصفهان با هدف گسترش بازار مصرف و تلاش در جهت تحقق هرچه بهتر حقوق مصرف کننده به دنبال تداوم و گسترش عرضه در بورس کالا همراه با کسب بهترین حضور در بازارهای خارجی و کسب درآمدهای ارزی است.

    بنا به گفته شرکت ذوب آهن اصفهان، این مجموعه صنعتی به دنبال عرضه رقابتی دیگر محصولات ریلی شامل انواع ریل معدن، مترو، ریل آسانسور و دیگر محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالا متناسب با نیاز و شرایط بازار و قوانین و مقررات بورس است.

    بهزاد کرمی معاون بازاریابی و فروش شرکت سهامی ذوب‌آهن نیز چندی پیش به ایسنا، گفته بود که ذوب آهن اصفهان تولید ریل با بالاترین استانداردهای روز دنیا را در دستور کار خود قرار داده است با این وجود، خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان یک خط تولید دو منظوره بوده و علاوه بر ریل، قادر به تولید انواع تیرآهن های سنگین ازجمله تیرآهن های بال پهن است.

    وی افزود: در ماه های اولیه راه اندازی خط تولید ریل، تداوم واردات ریل از خارج کشور، ذوب آهن اصفهان با ظرفیت 400 هزار تنی خط تولید ریل خود قادر به پاسخگویی کامل به نیاز داخلی و بلکه صادرات این محصول است. با توجه به ظرفیت بالای تولید و مرغوبیت و استانداردهای کسب شده توسط ریل های تولیدی ذوب آهن، دیگر هیچگونه وارداتی از سوی شرکت های مصرف کننده این محصول از خارج از کشور توجیه پذیر نیست و در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان این توانایی را دارد که تمام نیاز ریلی کشور را تامین کند، همچنین تولید انواع ریل های مترو نیز در این کارخانه صورت می گیرد.

    همچنین معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان امکان تولید سالانه 200 هزار تن ریل را دارد به ایسنا گفته بود که باتوجه به مشترک بودن کارگاه تولید ریل با برخی محصولات همچون تیرآهن، آرک های معدنی  و ... بسته به نیاز مشتری، خطوط تولید خود را در آن کارگاه تغییر می دهیم.

    مهرداد تولائیان با تاکید بر اینکه ذوب آهن اصفهان در سال 1399 به طور کامل قابلیت تامین ریل مورد نیاز کشور را دارد، تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت واردات ریل، هر مناقصه ای جهت تامین ریل برگزار شود، مجموعه ذوب آهن به عنوان تنها تولیدکننده داخلی در آن شرکت خواهد کرد.

    تولائیان خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان در جلسه با وزیر صمت وعده داده، با وجودی که انحصار تولید ریل استاندارد کشور را دارد، این عامل هیچ تاثیری در قیمت فروش نداشته باشد و به طور حتم با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی ریل را تحویل مشتریان داخلی خواهیم داد.

    وی به استانداردهای تولید ریل اشاره کرد و گفت: در دنیا ریل های تولیدی براساس خطوط پرسرعت و با استاندارد EN13-674 تولید می شود و خوشبختانه مجموعه ذوب آهن اصفهان نیز به چنین استانداردی دست یافته است.

    معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در کشور هنوز تمام خطوط ریلی پرسرعت نیست، تاکید کرد: با توجه به سیاست گذاری راه آهن جمهوری اسلامی، هر کجا خطوط ریلی تعریف می شود، براساس استاندارد جدید است تا در آینده کشور دچار مشکل نشود.

    وی با اشاره به اینکه البته برخی معادن برای سیستم های داخلی خود ریل را مطابق استانداردهای قدیمی (فیش 860) سفارش می دهند، گفت: شرکت گل‌گهر در قراردادی درخواست تولید 9 هزار تن ریل با استاندارد قدیمی را به ذوب آهن داد که اکنون حدود 500 تن دیگر از این قرارداد باقی مانده است.

    تولائیان همچنین به پتانسیل ذوب آهن در تامین ریل خطوط مترو، اشاره کرد و افزود: تامین خطوط مترو کشور همچون بهارستان، براساس استانداردهای روز دنیا در دستور کار ذوب آهن اصفهان است.

    وی با اشاره به نیاز کشور به توسعه خطوط ریلی، گفت: با توجه به سیاست های دولت پیش بینی می شود بین 90 تا 100 هزار تن ریل برای پروژه های عمرانی کشور مورد استفاده قرار گیرد و البته برنامه ذوب آهن تولید 120 هزار تن ریل با توجه به سفارش مشتری خواهد شد.

    معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه آنچه به عنوان ریل راه آهن با استانداردهای جدید تولید می شود اکنون در انحصار ذوب آهن اصفهان است، گفت: به غیر از قراردادهای موجود ذوب آهن با شرکت زیرساخت، امسال طی قراردادی با قرارگاه خاتم النبیاء تامین ریل مورد نیاز خطوط راه آهن چابهار - زاهدان در دستور کار این مجموعه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر