خروج سیمان از نظام قیمت گذاری در گام نهایی

عصر معدن- رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس ، آخرین اقدامات برای خروج سیمان از نظام قیمت‌گذاری و الزام شرکت‌های سیمانی به پذیرش و عرضه در بورس کالا را تشریح کرد.;

خروج سیمان از نظام قیمت گذاری در گام نهایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، مهدی زمانی سبزی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران و در جهت ارتقای شفافیت، تمام تلاش خود را دارد تا از طرفی موضوع خروج سیمان از نظام قیمت گذاری را پیگیری کرده و از طرفی شرکت‌های سیمانی را ملزم به پذیرش و عرضه در بورس کالا کند.

    وی با بیان اینکه طبق مکاتبات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزیر صنعت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و رفع سهمیه بندی نظر مساعد دارد، گفت:  از این رو با پذیرش مجدد شرکت های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود.

    رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس افزود: پیش از این شرکت های سیمانی در بورس کالا حضور فعال داشتند، به طوری که بررسی آمار معاملات نشان می‌دهد در سال 90 به میزان یک میلیون و 84 هزار و 220 تن سیمان توسط 23 عرضه کننده انجام شد. پس از آن عرضه سیمان توسط شرکت های سیمانی به دلیل اینکه از طرف سازمان حمایت قیمت‌گذاری می‌شود، پیگیری نشد؛  به طوری که به مرور حجم عرضه و معاملات در بورس کاهش یافت و عملا در دو سال گذشته عرضه و معامله‌ای انجام نشد.

    وی ادامه داد:  در پی آن شرکت‌های سیمانی به دلیل عدم ایفای تعهدات عرضه در بورس لغو پذیرش شدند و هم اکنون با مرقومه وزیر صنعت درخصوص خروج سیمان از نظام قیمت گذاری امید تقویت بازار سیمان در بورس کالا بیشتر شده است.

    به گفته زمانی سبزی، عرضه سیمان در بورس کالا می‌تواند از دو طریق "عرضه در بازار فیزیکی" و "عرضه در بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا" که به صورت گواهی سپرده کالایی است ، محقق شود.

    رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس خاطرنشان کرد: جهت تقویت عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا، فرایند پذیرش کالای شرکت های سیمانی از اواخر سال گذشته شروع شده و در سال جاری قوت گرفته است؛ به طوری که با پذیرش کالای شرکت‌های سیمانی زیر مجموعه هلدینگ شستا، مجموعه امید و بانک ملی که جمعا سهم بالایی از بازار سیمان را به خود اختصاص داده‌اند، سایر شرکت‌ها هم برای پذیرش و عرضه ترغیب خواهند شد.

    زمانی سبزی توضیح داد: در همین راستا ، علاوه بر مکاتبات با نهادهای بالادستی از جمله وزارت صنعت، مکاتباتی با 33 شرکت سیمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس انجام شده که پیگیری بعدی هم ادامه دارد.

    وی افزود: در مورد عرضه سیمان به صورت خرد نیز بورس کالا در برنامه خود دارد که با راه اندازی گواهی سپرده کالایی سیمان در ماه های آتی در جهت تقویت خرده فروشی سیمان برآید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر