عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تلاش دلالان برای خروج سیمان از بورس کالا ناکام ماند

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایطی که زمزمه عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا، باعث ایجاد جریان های مختلف از سوی دلالان شده بود و افرادی که سال ها از مبادلات سنتی و غیرشفاف سیمان سود برده بودند را به تکاپو انداخته بود، ابلاغیه وزارت صمت پایانی بود بر تلاش دلالانی که برای خروج سیمان از بورس کالا برنامه داشتند.;

تلاش دلالان برای خروج سیمان از بورس کالا ناکام ماند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر؛ مصطفی طاهری  اظهار داشت: طی هفته های گذشته توزیع‌کنندگان بازار سیمان که سال هاست با داشتن نقدینگی زیاد محصولات را از کارخانجات خریده و به‌صورت قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌کنند در تلاش برای خروج سیمان از بورس بودند.

    نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا افزود: با عرضه کل سیمان در بورس کالا، سودجویان حاضر در این بازار دیگر نمی‌توانند اثرگذاری قابل‌توجهی در قیمت‌ها داشته باشند و به همین دلیل، منافع آن ها با شفاف شدن مبادلات به خطر می افتد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: عرضه محصولات در بورس کالا باعث ایجاد شفافیت می‌شود و از همین یک نکته، می‌توان متوجه شد که چه افرادی به دنبال خروج محصولات از بورس هستند. افرادی که سود خود را در مه‌آلود بودن فضا می‌بینند، همواره تلاش دارند با جوسازی زمینه خروج محصولات از بورس را فراهم کنند که در این زمینه موفق نخواهند شد.

    نقش بورس کالا در تولید

    به گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر فولاد، محصولات پتروشیمی، کشاورزی و بسیاری کالاهای دیگر در بورس کالا عرضه می‌شود و بررسی روند توسعه این بازارها در سال های اخیر و همچنین عملکرد بورس، این موضوع را تایید می‌کند که از زمان عرضه این کالاها در بورس کالا، واسطه‌گری و دلالی به حداقل رسیده و روند تامین مواد اولیه تولید به مراتب بهتر و آسان تر از گذشته شده است.

    طاهری با بیان اینکه فروش محصولات در بورس باعث می‌شود، هویت خریدار و فروشنده مشخص شود، ادامه داد: درد اقتصاد کشور، نبود شفافیت است و عملکرد شفاف بورس کالا و داده های آماری این بورس، دوای این درد است و باید زمینه تقویت معاملات کالاها از طریق بورس فراهم شود.

    عرضه کل محصولات، رمز موفقیت بورس

    به گفته او یکی از ملزومات رسیدن کارایی مکانیسم بورس به حداکثر، عرضه کل محصولات در این بستر است. یکی از مشکلات کنونی که با آن مواجه هستیم، عدم عرضه بخشی از محصولات در بورس است. به‌طور مثال، در بخش فولاد، درصدی از تولیدات (سوای خودمصرفی‌ها) وارد بورس نمی‌شود و در بازار آزاد فروخته می‌شود که این مسئله، موجب دوگانگی بازار و بعضا سبقت تقاضا از عرضه در بورس و افزایش قیمت‌ها می شود.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه در مورد سیمان نیز با همین مشکل روبرو هستیم افزود: باوجودآنکه عرضه سیمان از اوایل سال در بورس آغاز شده، اما هنوز بخشی از سیمان‌های تولیدی، خارج از بورس و در بازار آزاد، عرضه می‌شود که البته این مشکل با ابلاغیه اخیر وزارت صمت به کلی مرتفع می گردد.

    تعادل بازار، نتیجه عرضه بورسی سیمان

    طاهری تأکید کرد: اگر بتوانیم کل تولیدات کارخانجات سیمان را وارد بورس کنیم بهترین حالت ممکن برای بازار اتفاق می‌افتد و قیمت‌ها خودبه‌خود تنظیم می‌شود.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآور شد: در بازار سنتی دلالان فعالیت زیادی دارند. این افراد به دلیل داشتن نقدینگی زیاد می‌توانند بخش عمده‌ای از تولیدات کارخانجات را خریداری کرده و با انبار کردن محصولات و تزریق قطره‌چکانی به بازار، سود کلانی را به جیب می‌زنند که این رویه به زودی با بهره مندی فعالان این صنعت از مکانیسم بورس کالا پایان می یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر