رکورد معاملات گواهی سپرده سیمان شکسته شد

عصر معدن- در هفته ای که گذشت به واسطه تعطیلی روز سه شنبه شاهد جابجایی روزهای معاملاتی گواهی سپرده سیمان بودیم؛ از اتفاقات مثبت این هفته شکسته شدن رکورد حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده سیمان بود به گونه ای که درمجموع ۱۲ میلیون و ۴۸۹ گواهی سپرده سیمان معادل ۱۲ هزار و ۴۸۹ تن سیمان به ارزش ۷۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت که سهم روز دوشنبه ۷ میلیون و ۷۶۶ هزار گواهی به ارزش ۴۶ میلیارد ریال و سهم روز چهارشنبه ۴ میلیون و ۷۲۳ هزار گواهی به ارزش ۲۸ میلیارد ریال بوده است.;

رکورد معاملات گواهی سپرده سیمان شکسته شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، سیمانی ها با 34 انبار فعال در بورس کالا امکان معاملات خرد را از 9 آبان ماه امسال به دست آوردند و داده کاوی ها نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان (به تاریخ 9 آبان ماه) تا هفته ای که در آن به سر می بریم در مجموع 92 میلیون و 709 هزار گواهی سپرده سیمان 92 هزار و 709 تن سیمان به ارزش 496 میلیارد و 165 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

    انبارها و نمادهای معاملاتی سیمان تیپ 2 (کیسه 50 کیلوگرمی) موجود شامل شرکت های سیمان فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، زنجان، خاش، شاهرود، تهران، خوزستان، غرب، دورود، خزر، بجنورد، ساوه، قاین، شرق، ماهان کرمان، سامان غرب، غرب آسیا، کویر کاشان، زاوه تربت، کردستان، فراز فیروزکوه، هگمتان، نهاوند، آبیک، سپاهان، فیروزکوه، کرمان، گیلان سبز، هرمزگان، ساروج بوشهر، ممتازان کرمان و صنایع سیمان دشتستان هستند که جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان اعلام آمادگی کرده و پذیرش شده اند.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 5 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نمی باشد و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر