دبیر انجمن صنعت سیمان:

۹۳ درصد سیمان کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود

عصر معدن- دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه با عرضه سیمان در بورس کالا، روند سنتی ۸۸ ساله عرضه سیمان تغییر می‌کند، گفت: در حال حاضر حدود ۹۳ درصد کارخانجات سیمان محصول خود را در بورس ارائه می‌کنند.;

۹۳ درصد سیمان کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور در برنامه زنده شبکه خبر گفت: اگر 70 درصد از دیماند و تقاضای برق کارخانه‌های سیمان امسال تحویل داده می‌شد، هیچ مشکلی در عرضه سیمان به وجود نمی‌آمد. به هر حال در حال حاضر سیمان از طرف تولیدکنندگان و کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود و خریداران آن نیز شرکت‌های بزرگ، عاملان توزیع و پروژه‌های عمرانی هستند که توسط کارگزاران بورسی اقدام به خرید سیمان در بورس کالا می‌کنند.

    وی افزود: در حال حاضر به طور میانگین هفته‌ای 1.3 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که حدود 1.2 میلیون تن آن معامله می‌شود و در واقع روند 88 ساله عرضه سنتی سیمان به روند عرضه از طریق بورس و همچنین سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها تغییر می‌کند.

    دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور گفت: تا قبل از دستور وزارت صنعت تنها هشت شرکت عمده تولید سیمان که تولید آنها بالای یک میلیون تن بود، به بورس کالا نیامده بودند که در حال حاضر سه شرکت از آنها در بورس پذیرش گرفته و الان 77 شرکت تولید سیمان خاکستری و سفید در بورس کالا به عرضه محصول می‌پردازند که 10 شرکت عرضه سیمان سفید و 67 شرکت سیمان خاکستری عرضه می‌کنند و فقط پنج شرکت هنوز نیامده‌اند که آنها هم به زودی در بورس کالا پذیرش می‌شوند.

    شیخان افزود: اگر بازار کشش داشته باشد روزانه تا 2500 تن سیمان در کشور تولید می‌شود. هفته قبل که سیمان در بورس کالا عرضه شد و بیش از یک میلیون و 200 هزار تن معامله شد از این رقم 80 درصد عرضه با قیمت پایه معامله شد و برای هر پاکت 50 کیلویی 24 هزار تومان و قیمت درب کارخانه بدون مالیات ارزش افزوده و بدون هزینه پاکت که بین 5 تا 6 هزار تومان است و همچنین بدون هزینه حمل‌ونقل فروخته شد و با این حساب برای مصرف‌کننده باید هر پاکت سیمان بین 35 تا 40 هزار تومان به فروش برسد اما برای کسانیکه تقاضای زیادی دارند مثلاً دو تریلی سیمان می‌خواهند ارزان‌تر خود بود.

    وی همچنین گفت: از سال 92 که رکود ساخت و ساز در کشور اتفاق افتاد تأثیر مستقیم روی کاهش تقاضا برای سیمان گذاشت و از آن موقع برخی خریداران به سمت واسطه‌گری و دلالی روی آوردند.

    فروش سیمان خارج از بورس، با قیمت سازمان حمایت است

    دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور عنوان کرد: وزارت صمت در نامه خود آورده است، اگر کسی سیمان تولیدی را در بورس کالا ارائه نکند، مجبور است به قیمت سازمان حمایت یعنی قیمت کمتر به فروش برساند، بنابراین شرکت‌های تولیدی سیمان برای منافع خود سیمان تولیدی را در بورس کالا ارائه می‌کنند و این زمینه‌ای برای ترغیب آنها به حضور در بورس کالا است.

    شیخان ادامه داد: دولت تلاش می‌کند منافع تولیدکننده تأمین شود و عرضه و تقاضای سیمان شفاف شود و اگر برق و سوخت کارخانه‌های سیمان تأمین شود، تولید هم پایدار خواهد بود، از طرفی به زودی زمستان می‌رسد و سوخت مازوت جایگزین سوخت گاز می‌شود.

    10 هزار کد بورسی برای خریداران سیمان صادر شد

    در این برنامه همچنین سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: در حال حاضر 64 شرکت سیمان در بورس کالا پذیرش کردیم و سه شرکت هم در نوبت پذیرش قرار دارند که هفته آینده پذیرش آنها انجام می‌شود. در سمت خریداران هم تاکنون 5100 مشتری سیمان دارای کد بورسی و همچنین 10 هزار کد بورسی حقیقی برای خرید سیمان در نظر گرفته شده است.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: حجم عرضه سیمان هفته‌ای 1.5 میلیون تن بوده است که حجم معاملات به 1.3 میلیون رسیده و قیمت سیمان بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف می‌شود.

    جهرمی عنوان کرد: اگر عرضه سیمان منظم باشد وزارت صنعت هم سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها را در نظر گرفته تا بر توزیع سیمان نظارت شود که سیمان به کجاها می‌رود و باید هم زنجیره عرضه سیمان را تکمیل کنیم و هم طرف تقاضا را گسترش دهیم. تاکنون 10 هزار کد بورسی برای خریداران سیمان صادر شده است.

    وی افزود: قبلاً برای صدور کد بورسی به اشخاص حقوقی شرط مؤدی مالیات بودن و صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی بود که انی شرایط را حذف کردیم تا دچار چالش نشوند و از هفته آینده طبق مصوبه سازمان بورس کسانی که دارای کد سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام باشند، می‌توانند در بورس کالا سیمان خریداری کنند و نیازی به مجوز نیست.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالا همچنین اظهار داشت: مسیری که در بورس کالا دنبال می‌شود عرضه و تقاضا مناسب باشد و اگر هفته‌ای 1.2 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه شود نیاز کل کشور تأمین می‌شود. همچنین با سامانه‌های پس از معاملات مانند سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها روند توزیع سیمان کنترل می‌شود.

    جهرمی همچنین در مورد عرضه‌کنندگان سیمان در فروشگاه‌های اینترنتی توضیح داد: در حال حاضر طبق مقررات وزارت صنعت باید همه تولیدکنندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و عمده عرضه سیمان در بورس کالا انجام و کشف قیمت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر