تقویت صنعت سیمان از بستر بورس کالا

عصر معدن- عرضه سیمان در بورس کالا شرایط برای تعادل بخشی به بازار سیمان را فراهم کرد. مشاهدات میدانی یک ساله و چهار ماه اخیر در عرضه سیمان در بورس کالا نشان می‌دهد که بازار سیمان علاوه بر اینکه از کمند نظام دستوری رها شد، در یک دوره تعادل بخشی به سر می‌برد.;

تقویت صنعت سیمان از بستر بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا ، ورود سیمان به بورس کالا منجر به رهایی این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری که می‌توانست نفس آن را بند بیاورد، شد. البته اگر طرح‌های عمرانی از جمله پروژه نهضت ملی مسکن به رونق برسد، تحولی در صنعت سیمان ایجاد می‌شود.

    بازار سیمان این روزها در آرامش نسبی به سر می‌برد و براساس مشاهدات میدانی هر پاکت 50 کیلویی آن بین 50 تا 55 هزار تومان به فروش می‌رسد. این آرامش پس از آن ایجاد شد که قطعی برق چندانی برای این صنعت اتفاق نیفتاد و درخصوص گاز هم گفته می‌شود تدابیر لازم برای ارائه مازوت به جای گاز پیش‌بینی شده است.

    از نهم خرداد سال 1400 که سیمان وارد بورس کالا شد، بنا به گفته‌ فعالان این صنعت از کمند قیمت‌گذاری‌های دستوری رها شده و بازار به حالت تعادل رسیده است. البته با توجه به تولید مازاد سیمان در داخل کشور انتظاری جز ایجاد آرامش در این بازار وجود ندارد.

    با توجه به وجود مواد اولیه فراوان و با کیفیت، دانش فنی و تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور، صنعت سیمان از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار است. کما اینکه تولید سیمان از حدود 32 میلیون تن در سال 1382 به 88 میلیون تن در سال 1400 رسید، اما چالش‌هایی همچون مصرف بالای انرژی، وابستگی شدید به بخش مسکن، پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی، ضعف در بخش تحقیق و توسعه و کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، این صنعت را رنج می‌دهد.

    گفته می‌شود ظرفیت اسمی تولید سالانه 90 میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد؛ در حالی که تقاضای داخلی هم‌اکنون کمتر از 60 میلیون تن است. از جمله دلایل پایین بودن ظرفیت تولید سیمان، شرایط اقتصادی و رکود فعالیت‌های عمرانی و مسکن عنوان می‌شود؛ مشکلی که بخشی از آن می‌تواند از طریق طرح نهضت ملی مسکن جبران شود.

    در حال حاضر 77 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که با توجه به رشد تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر با مشکل عرضه بیش از تقاضا مواجه شده‌اند. بنا به گفته‌ مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری شستا، با نهضت ساخت چهار میلیون مسکن توسط دولت شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای سیمان خواهیم بود.

    ابراهیم بازیان همچنین بر افزایش صادرات سیمان در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد. تازه ترین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که برای یک میلیون و 525 هزار واحد تامین زمین شده، 430 هزار واحد به مرحله‌ ساخت رسیده و 333 هزار نفر آورده اولیه به مبلغ 40 میلیون تومان را واریز کرده‌اند.

    وزارت راه‌وشهرسازی به تازگی برنامه واگذاری زمین به متقاضیان جهت ساخت خانه‌های یک و دو طبقه را با جدیت دنبال می‌کند که از این حوزه به عنوان ظرفیتی برای رشد تولید مسکن یاد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر