مدیر عامل شرکت مس در بازدید رئیس جمهور از مجتمع مس سونگون؛

تولید کنسانتره مس در سونگون را از ۳۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن می‌رسانیم

عصر معدن- مدیر عامل شرکت مس در بازدید رئیس جمهور از مجتمع مس سونگون گفت: تولید کنسانتره مس در سونگون را از ۳۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن می‌رسانیم.;

تولید کنسانتره مس در سونگون را از ۳۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن می‌رسانیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از مس پرس، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در بازدید رئیس جمهور از مجتمع مس سونگون استان آذربایجان شرقی با اشاره به عبور کمربند فلزایی مس جهان از کشور ایران در مسیر شمال غربی به جنوب شرقی، گفت: این کمربند فلززایی مس در مرکز  ایران 2 بخش شده است. یک بخش کمربندی است که شامل سمنان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است و در ادامه به کشور افغانستان کشیده می‌شود و بخش دیگر این کمربند محور یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد و در نهایت وارد کشور پاکستان می‌شود.
    وی با تاکید بر اینکه صنعت مس کشور در حال حاضر بهترین موقعیت برای توسعه و ارزآوری را دارد به تشریح برنامه‌های آتی شرکت مس پرداخت و عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید مس را افزایش دهیم
    دکتر رستمی با ابراز امیدواری از تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده، گفت: ان‌شاءلله در صنعت مس کشور، تولید 280 هزار تن سال قبل را ظرف زمان بندی 7-8 ساله به 1 میلیون تن مس محتوی معدنی و کاتدی می‌رسانیم.
    مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه ارزآوری حاصل از  تولید 1 میلیون تن مس را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با تمرکز در بخش پایین‌دست این مقدار به شدت قابلیت افزایش را دارد.
    وی با اشاره به این که ارزآوری 12 میلیارد دلاری برابر با درآمد صادراتی صنعت پتروشیمی است افزود: شرکت ملی مس ایران می‌تواند حجم صادراتی برابر با صنعت پتروشیمی و نفت و گاز داشته باشد.
    دکتر رستمی با اشاره به اینکه به دلیل منابع کم معدنی مس در دنیا و تقاضای زیاد و رو به رشد برای این فلز، مس از قیمت جهانی خوبی برخوردار است افزود: قیمت تمام شده این محصول که  در حال حاضر در صنعت مس ایران حدود 2 هزار و 800 دلار است و میانگین قیمت جهانی آن حدود 10 هزار دلار است.
    وی تاکید کرد: بنابراین  مس پتانسیل ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد.
    دکتر رستمی ضمن تشریح وضعیت بازار جهانی مس و ایران تاکید کرد: این محصول دارای بازار جهانی خوبی است و در سخت ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد.
    مدیر عامل فملی میزان صادرات مس را بالغ بر 1،6 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در شرایط موجود خواستار حمایت بیشتر از صنعت مس هستیم تا  عقب‌افتادگی تاریخی صنعت مس در یک دهه گذشته را به ویژه در خطه آذربایجان شرقی جبران کنیم.
    وی با بیان این که انتظار مردم شریف آذربایجان تولید کاتد و توسعه صنایع پایین دستی است، گفت: امروز به یمن حضور ریاست محترم جمهوری در مجتمع مس سونگون شروع پروژه‌های تولید کنسانتره از 300 هزار تن به 1 میلیون تن استارت می‌خورد.
    وی ادامه داد: به حول و قوه الهی در زمینه ذوب و تولید کاتد هم به دنبال آن هستیم که برای نخستین بار تولید 400 هزار تن  مس که آرزوی دیرینه مردم آذربایجان هست را با قدم مبارک رییس جمهور محبوب و مردمی فراهم سازیم.
    وی در ادامه صنعت مس را از نظر دارا بودن ذخایر قابل توجه معدنی مس و منابع اقتصادی جهت توسعه بسیار توانمند برشمرد و تصریح کرد: شرکت مس نه تنها یک ریال وام دریافت نکرده، بلکه با عنایت به دستور وزیر محترم صمت به صنایع پایین دستی و رونق آن کمک قابل توجهی داشته است.
    مدیر عامل فملی همچنین در گزارش خود به رئیس جمهور به رویکرد شرکت مس در حوزه دانش بنیان نیز پرداخت و افزود: به لطف خداوند متعال در حوزه دانش بنیان نیز برنامه‌ها و اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم. همکاری و حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و تعامل با فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط جذب نخبگان و دانشجویان بدون آزمون استخدام و بر مبنای معدل بالا  از مهمترین اقدامات شرکت است.
    مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: شرکت مس تمام عزم خود را برای حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان و درنهایت خرسندی و رضایت مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران جزم کرده است.
    مدیر عامل فملی همچنین حضور رئیس جمهور و هیات دولت در بزرگترین معدن شمال غرب کشور را نشان از ولایت‌مداری کامل دولت انقلابی عنوان کرد و گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر بخش معدن، حضور دولت در مجتمع مس سونگون آذربایجان شرقی نشان از عزم دولت برای عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی و شتاب دهی به این حوزه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر