صادرات مواد معدنی راهی برای ارزآوری در کشور

عصر معدن- رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است، صادرات مواد معدنی البته به شرط فرآوری شدن، می‌تواند به اندازه درآمد‌های نفتی برای کشور ارزآوری داشته باشد.;

صادرات مواد معدنی راهی برای ارزآوری در کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد عارف ابراهیمی رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به ذخایر قابل توجه مواد معدنی موجود در کشور و تنوع چشمگیر این مواد که در بسیاری از استان‌ها از جمله استان‌های شرقی و مرکزی ایران داریم، گفت : همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، معدن می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی در کشور شود.

    وی ادامه داد: معادن ایران ثروت عظیم و خدادادی هستند که در اختیار ما قرار گرفتند، اما لازم است با برنامه‌ریزی مناسب بهره‌مندی بیشتری از این ثروت خدادادی داشته باشیم.

    عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه یکی از مهمترین راهکار‌های کسب ثروت از معادن را صادرات محصولات معدنی دانست و خاطرنشان کرد: البته این صادرات باید به دور از خام فروشی و متمرکز بر مواد معدنی فرآوری شده باشد.

    به گفته ابراهیمی، خام فروشی مواد معدنی باعث می‌شود نه تنها از ارزش افزوده قابل توجهی که می‌تواند به همراه داشته باشد محروم شویم، بلکه فرصت سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی که در حوزه فرآوری مواد معدنی وجود دارد را نیز از دست بدهیم.

    وی فرآوری مواد معدنی را نیازمند ملزوماتی دانست که سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد واحد‌های فرآوری مهمترین آن‌ها است و افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه به خوبی ترغیب نشده اند.

    رئیس خانه معدن کرمانشاه در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای بخش معدن را از جمله راهکار‌هایی دانست که می‌تواند مشوقی برای سرمایه‌گذاران باشد.

    موضوع دیگری که ابراهیمی بر آن تاکید کرد وجود دانش و تکنولوژی روز برای فرآوری مواد معدنی بود و یادآور شد: متأسفانه در این بخش با محدودیت‌هایی مواجهیم.

    وی اضافه کرد: چنانچه از دانش و تکنولوژی روز بی بهره باشیم، امکان رقابت از نظر قدرت و کیفیت را در بازار‌های جهانی نخواهیم داشت.

    عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه سپس به عوامل مهم دیگری که مانع رونق صادرات مواد معدنی شده اشاره و خاطرنشان کرد: برخی قوانین و برداشت‌های سلیقه‌ای از دستورالعمل‌ها به معضل جدی پیش روی معادن تبدیل شده و حتی تعدادی از معادن را به رکود کشانده است.

    ابراهیمی بر لزوم تسهیل این قوانین تاکید کرد و گفت: برای تصمیم‌گیری در حوزه معدن باید از نظرات فعالین این عرصه و بخش خصوصی نیز کسب نظر شود.

    وی معتقد است، ایران می‌تواند با تسهیل شرایط در زمینه بسیاری از مواد معدنی از جمله قیرطبیعی، کانی‌های فلزی و غیرفلزی و ... به یکی از صادرکنندگان بزرگ خصوصا برای کشور‌های همسایه تبدیل شود .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر