سنگ‌اندازی ترامپ برای چین

عصر معدن- رئیس جمهور آمریکا از مقامات بانک جهانی خواست از تصمیمشان در اعطای وام به چین تجدید نظر کنند.;

سنگ‌اندازی ترامپ برای چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بانک جهانی به تازگی اعلام کرده است که به تدریج تا پایان سال 2025 وام هایی به ارزش یک تا 1.5 میلیارد دلار در سال با نرخ بهره پایین در اختیار چین قرار خواهد داد. اگرچه این وام ها از متوسط وام های سالانه 1.8 میلیارد دلاری پنج سال اخیر پایین تر خواهند بود اما واشنگتن اعتراض به این تصمیم بانک جهانی را آغاز کرده است.

    ترامپ در توئیتر خود نوشت: چرا بانک جهانی به چین وام می دهد؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟ چینی ها خیلی پول دارند؛ اگر نداشته باشند هم آن را خلق می کنند! این کار را متوقف کنید!

    سال گذشته بانک جهانی 1.3 میلیارد دلار وام به چین داد که بسیار کمتر از وام 2.4 میلیارد دلاری در سال 2017 بوده است. با این حال کاخ سفید معتقد است چین ثروتمندتر از آن است که مستحق دریافت وام از بانک جهانی باشد. هنوز مقامی از کاخ سفید یا بانک جهانی حاضر به اظهار نظر در خصوص توئیت اخیر ترامپ نشده است.

    رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش در جریان سفرش به لندن برای شرکت در نشست سران کشورهای ناتو گفته بود که برای رسیدن به توافق تجاری با چین عجله ای ندارد و ممکن است امضای توافق به زمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال‌آینده این کشور موکول شود.

    در روزهای اخیر روابط بین پکن و واشنگتن به ویژه بر سر اعتراضات در هنگ کنگ و مسلمانان منطقه اویغور به تیرگی گراییده است. برخی از معترضان هنگ‌کنگی با در دست گرفتن پرچم آمریکا خواهان کمک بیشتر این کشور به خود شده اند. چین اما به آمریکا هشدار داده است که هنگ کنگ را بخشی از خاک خود می داند و دخالت آمریکا در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد.

    هنگ کنگ در شش ماه اخیر صحنه اعتراضات گسترده داخلی بوده که از سال 1997 تاکنون بی‌سابقه بوده است. این اعتراضات که ابتدا در محکومیت لایحه استرداد مجرمین به چین آغاز شد، اکنون رنگ و بوی ضد دولتی به خود گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر