مدیرکل صنایع فلزی وزارت صمت خبر داد:

آیین‌نامه اصلاحی ورود و صدور فلزات گرانبها در شورای پول و اعتبار تصویب شد

عصر معدن- مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از اصلاح آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها در وزارت صنعت و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خبر داد.;

آیین‌نامه اصلاحی ورود و صدور فلزات گرانبها در شورای پول و اعتبار تصویب شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پای ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس هاشمی اعلام کرد: آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها با پیگیری دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد و واحدهای تولیدی بخش خصوصی، اصلاح و در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

    هاشمی توضیح داد: آیین‌نامه صدور، ورود و معاملات فلزات گرانبها از قبل از انقلاب تاکنون بازنگری نشده بود که با توجه به تغییر شرایط، ضرورت ایجاد اصلاحات وجود داشت.

    وی گفت: درباره بازنگری این آیین‌نامه که منحصرا به طلا و فلزات گرانبها مربوط است، مرجع و متولی صنعتی وجود نداشت که این موضوع را پیگیری و نواقص را برطرف کند بنابراین دفتر صنایع فلزی وزارت صنعت متولی شد چرا که این صنعت پتانسیل بسیار بالایی در امر اشتغال و صادرات دارد.

    او ادامه داد: بررسی این آیین‌نامه از یک سال و نیم پیش شروع و اصلاحات آن با حضور دستگاه‌های همکار و با محوریت وزارت صمت انجام شد. نمایندگان بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا و وزارت اقتصاد و دارایی از جمله دستگاه‌های شرکت کننده در جلسات اصلاح آیین‌نامه صدور و ورود فلزات گرانبها بودند.

    مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: با تصویب این آیین‌نامه در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی، می‌توان گفت این آیین‌نامه واقعی‌تر شده و مشکلات و موانعی که با توجه به ماهیت صنعت طلا و شرایط مترقب بر فرایند آن تسهیل شده است.

    وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور ما در زمینه صادرات مصنوعات طلا این آیین‌نامه می‌تواند در جهت افزایش تولید این صنعت در داخل و صادرات آن تاثیرات بسزایی داشته باشد.

    هاشمی با اشاره به یکی از بندهای آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گرانبها گفت: در تبصره 1 ماده 4 این آیین‌نامه آمده است اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز تولید می‌توانند پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ورود فلزات گرانبهای ذوب شده خام به کشور با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام کنند؛ صدور تاییدیه انطباق شمش وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارد است. همچنین در تبصره2 آیین نامه آمده است ورود کالاهای صنعتی فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است.

    وی به ماده 6 این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: در ماده 6، صدور مصنوعات فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منحصراً با اخذ مجوز از بانک مرکزی و با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه و با ضوابط قید شده در آیین‌نامه مجاز است. تمام این اصلاحات در جهت تسهیل فعالیتهای تولیدی و صادراتی این صنعت انجام پذیرفته است.

    ایجاد شهرک‌های تخصصی طلا و جواهرات

    هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد: پیشنهاد ایجاد شهرکهای تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید و تمرکز بر صادرات این محصول به شرکت شهرکها و صنایع کوچک ارائه شده است.

    وی توضیح داد: این پیشنهاد پس از بررسی برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر