دلایل کاهش قیمت جهانی مس

عصر معدن- قیمت مس به دلیل تشدید اختلافات تجاری آمریکا و چین که به وخامت دورنمای بنیادین اشاره دارد، کاهش یافته اما مشکلات بخش عرضه که احتمالاً به کمبود منجر می‌شود پنهان مانده است.;

دلایل کاهش قیمت جهانی مس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، مس در صنایع نیرو و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرمایه گذاران این فلز را معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد می‌بینند.

    قیمت مس در بازار فلزات لندن در روزهای اخیر حدود 5850 دلار در هر تن معامله شده است و در ماه مه حدود 9 درصد سقوط کرد. افت قیمت مس عمدتاً به دلیل احتمال از بین رفتن تقاضا در چین است. این کشور در حدود نیمی از مصرف جهانی که امسال حدود 24 میلیون تن برآورد شده است، سهم دارد.

    با این حال اختلالات تولید در شیلی، مشکلات سیاسی و نیرو در زامبیا و محدودیت‌ها در خصوص واردات قراضه به چین، انتظار می‌رود روی عرضه مس در نیمه دوم سال 2019 تأثیر بگذارد.

    مدیر یک صندوق سرمایه‌گذار متمرکز به فلزات در این باره گفت: کمبود عرضه مس بزرگ‌تر از میزانی خواهد بود که دو ماه پیش تصور می‌رفت و از هم اکنون در بازار معاملات فیزیکی مشاهده می‌شود.

    در شیلی شرکت دولتی کودلکو ممکن است با اعتصاب کارکنان در معدن "چوکویی کاماتا" مواجه شود که اتحادیه کارگران آن پیشنهاد نهایی قرارداد جدید را رد کرده‌اند.

    کودلکو بزرگترین تولیدکننده مس جهان است و سال گذشته در معادن خود 1.678 میلیون تن مس تولید کرد.

    به گفته کاش کمال، تحلیلگر شرکت "بی ام او کپیتال مارکتس"، امسال کمبود حدود 270 هزار تن مس پالایش شده پیش بینی می‌شود. محدود شدن بازار کنسانتره در هزینه‌های تصفیه منعکس شده که اکنون به پایین 60 دلار در هر تن در مقایسه با 95 دلار در دسامبر رسیده است.

    معدنکاران هزینه‌های تصفیه و پالایش را به کارخانه‌های ذوب برای فرآوری کنسانتره و تبدیل آن به فلز پالایش شده پرداخت می‌کنند.

    در این بین، معدن "لاس بامباس" شرکت چینی MMG در پرو نیز مورد توجه قرار دارد. اقدام مردم محلی در بستن راه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر جبران خسارت، نگرانی‌هایی را نسبت به دسترسی به کنسانتره با کیفیت عالی برانگیخته است.

    معدن "لاس بامباس" یکی از بزرگترین معادن پرو است که حدود 400 هزار تن مس در سال تولید می‌کند.

    در زامبیا که سال گذشته 860 هزار تن مس تولید کرد، انتظار می‌رود میزان تولید در سال 2019 به دلیل تغییرات صورت گرفته در مالیات معدنی 100 هزار تن کاهش پیدا کند. مشکل نیرو در زامبیا نیز مورد توجه است.

    تحلیلگران اختلالات عرضه مس در سال جاری را حدود 5 درصد، معادل 1.2 میلیون تن تخمین زده‌اند؛ اما ریسک اختلالات بیشتر تولید قابل توجه است و به معنی احتمال کمبود بیشتر از حد انتظار است که البته بخشی از آن می‌تواند با برداشت از موجودی بازارهای بورس جبران شود.

    موجودی مس در انبارهای مورد تأیید بازار فلزات لندن 212 هزار و 415 تن و در انبارهای تحت نظارت بازار بورس شانگهای 172 هزار و 266 تن است.

    بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود محدودیت‌ها برای واردات قراضه در چین نیز در تشدید کمبود مس ظرف چند ماه آینده تأثیرگذار باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر