جهش صادرات زغال سنگ روسیه

عصر معدن- نشریه بلومبرگ به نقل از شرکت تحلیلی کپلر Kpler گزارش داد که پس از کاهش محدودیت‌های اتحادیه اروپا درباره واردات و حمل و نقل زغال سنگ، صادرات این کالا از روسیه از طریق دریا دوباره شروع به افزایش کرده است.;

جهش صادرات زغال سنگ روسیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، نشریه بلومبرگ به نقل از شرکت تحلیلی کپلر Kpler گزارش داد که پس از کاهش محدودیت‌های اتحادیه اروپا درباره واردات و حمل و نقل زغال سنگ، صادرات این کالا از روسیه از طریق دریا دوباره شروع به افزایش کرده است.

    بر اساس این گزارش، محموله‌های زغال سنگ صادراتی در ماه اکتبر از 16 میلیون تن فراتر رفت که تقریباً با بالاترین رقم ثبت شده در پنج سال  گذشته در ژوئیه مطابقت دارد.

    فیلیپه گوویا، تحلیلگر شرکت بین المللی کشتیرانی Bimco به این نشریه گفت: این امکان وجود دارد که شفاف سازی اتحادیه اروپا در مورد تحریم های زغال سنگ، نگرانی اپراتورها را در مورد اینکه آیا آنها می‌توانند زغال سنگ روسیه را وارد کنند، کاهش داده باشد.

    وی تأکید کرد که با این حال، افزایش تقاضا از سوی بازارهای حساس به هزینه نیز به افزایش این صادرات کمک کرده است.

    ممنوعیت اتحادیه اروپا برای زغال سنگ روسیه در ماه اوت اجرایی شد. با این حال، در اوایل سپتامبر، کمیسیون اروپا دستورالعمل تحریم‌های اصلاح‌شده‌ای را صادر کرد و تصریح کرد که اگرچه زغال سنگ روسیه در کشورهای این بلوک مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، بروکسل ارائه خدمات حمل و نقل، مالی و بیمه به کشتی‌هایی که این زغال‌سنگ را در خارج از اتحادیه اروپا تحویل می‌دهند، ممنوع نمی‌کند.

    به گفته بلومبرگ، محموله‌های صادراتی روسیه بلافاصله به آسیا هدایت شدند. بر اساس داده‌های اداره گمرک چین، خرید زغال‌سنگ روسیه از سوی چین در سپتامبر به بالاترین سطح خود یعنی 8.54 میلیون تن رسید که 57 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌داد.

    این صادرات، روسیه را با سهم 23 درصدی از کل واردات چین، به دومین تامین کننده بزرگ زغال سنگ این کشور پس از اندونزی تبدیل کرد.

    بر اساس گزارش اخیر Vedomosti با استناد به داده های وزارت انرژی روسیه، مجموع صادرات زغال سنگ روسیه بین ژانویه تا سپتامبر 2022 با 9 درصد کاهش در سال به 147.7 میلیون تن رسید.

    در سال 2021، این محموله ها به 223 میلیون تن رسید که مقصد 50.4 میلیون تن آن اروپا بود که تقریباً نیمی از کل واردات زغال سنگ اتحادیه اروپا را تشکیل می‌داد.

    مقامات می گویند که شرکت های زغال سنگ روسی در حال حاضر مجبور هستند سوخت فسیلی را با تخفیف بین 50 تا 60 درصد برای تامین امنیت خریداران در میان محدودیت های خارجی صادر کنند، اما به دلیل افزایش تقاضای داخلی و بین المللی همچنان سودآور هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر