واکنش‌ احتمالی چین‌ علیه تحریم تجاری آمریکا

عصر معدن- چین به تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا برای وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی واکنش نشان داد و اعلام کرد آماده تلافی است.;

واکنش‌ احتمالی چین‌ علیه تحریم تجاری آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور همه تدابیر تلافی جویانه ضروری را به کار خواهد بست و همه پیامدهای آن متوجه آمریکا خواهد بود.

    ترامپ روز پنج شنبه با اعلام تصمیم خود برای وضع تعرفه 10 درصدی روی 300 میلیارد دلار کالای چینی از اول سپتامبر، بازارهای مالی را مبهوت کرد. با این اقدام آتش بس دو اقتصاد بزرگ جهان در جنگ یک ساله به پایان می‌رسد و رشد اقتصاد جهانی مورد تهدید بیشتری واقع می‌شود. رییس جمهور آمریکا اعلام کرده که چین در خصوص مذاکرات تجاری باید اقدامات بیشتری انجام دهد و تهدید خود برای افزایش قابل توجه تعرفه‌ها در صورت خودداری پکن از تلاش بیشتر در این زمینه را تکرار کرد.

    هو چونیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این تصمیم، اعلام کرد چین مواضع خود را در اختلاف 13 ماهه با آمریکا حفظ کرده و زیر بار هیچ فشار حداکثری، ارعاب یا اخاذی نمی‌رود.

    ترامپ تهدید کرده است اگر رییس جمهور چین سریعا توافق تجاری را امضا نکند، تعرفه‌ها افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

    پکن ممکن است بتواند پیامدهای تشدید جنگ تجاری با آمریکا را از سر بگذراند اما در مقایسه با واشنگتن، محدودیت‌های بیشتری دارد و بایستی اقدامات تلافی جویانه خود را محتاطانه طراحی کند.

    جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد امور چین در موسسه کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: چین در واقع گزینه‌های خوب بسیار اندکی دارد و بسیار دشوار است که بدون آسیب زدن به خودش، بخواهد مستقیما به آمریکا ضربه بزند. شبکه خبری "سی ان ان بیزنس" در گزارشی به بررسی گزینه‌های چین برای تلافی علیه آمریکا پرداخته است:

    تلافی با وضع تعرفه

    چین پیش از این با وضع تعرفه روی واردات کالاهای آمریکایی، به تلافی جویی علیه آمریکا پرداخته بود. پکن در ماه مه با افزایش تعرفه واردات از 10 به 25 درصد روی 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی، به اقدام مشابه دولت ترامپ واکنش نشان داده بود.

    اما چین در مقایسه با صادرات، کالاهای کمتری از آمریکا خریداری می‌کند و تنها می‌تواند واردات کالاهای آمریکایی به ارزش 120 میلیارد دلار را هدف بگیرد در حالی که واشنگتن می‌تواند روی 540 میلیارد دلار واردات چین تعرفه وضع کند.

    و عمده صادرات آمریکا به چین که هدف هدف گرفته نشده‌اند محصولات فناوری پیشرفته هستند که نمی‌توانند به سادگی جایگزین شوند.

    محدودیت عرضه مواد خاکی نادر

    یکی از اهرم‌های چین در جنگ تجاری، انحصار در تامین گروهی از مواد معدنی استراتژیک است که صنعت فناوری بدون آنها نمی‌تواند دوام بیاورد.

    چین بیش از 90 درصد از تولید جهانی عناصر خاکی نادر را که گروهی متشکل از 17 ماده معدنی مهم است، کنترل می‌کند. همچنین منبع 80 درصد از مواد خاکی نادر که در فاصله سال 2014 تا2017 به آمریکا وارد شد، از چین بوده است.

    پکن اخیرا صنعت مواد خاکی نادر را مورد توجه قرار داده و اشاراتی درباره احتمال محدودیت صادرات این مواد داشته است. رسانه دولتی چین دو ماه پیش مطلبی را با این عنوان که "نگویید هشدار نداده بودید! " منتشر کرد.

    سهام مواد خاکی نادر در بازار آسیا روز جمعه پس از این که ترامپ تعرفه‌های جدید را اعلام کرد، جهش پیدا کرد زیرا سرمایه گذاران به گمانه زنی درباره اقدام احتمالی چین برای محدود کردن عرضه مواد خاکی نادر پرداختند.

    پایین آوردن ارزش یوان

    یوان چین در جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن گیر افتاده است. ترامپ مکررا چین را متهم کرده است که ارزش یوان را برای کمک به صادرکنندگانش پایین نگه داشته است.

    یوان مانند سایر ارزهای بزرگی همچون دلار و پوند آزادانه معامله نمی‌شود و بانک مرکزی چین برای مبادلات یوان سقف اعمال کرده و کاهش یا افزایش ارزش آن را به دو درصد محدود کرده است.

    ارزش یوان در معاملات روز جمعه شانگهای و بازار خارجی در برابر دلار کاهش پیدا کرد. در چین هر دلار اکنون حدود 6.94 یوان خریداری می‌شود. خارج از چین ارزش هر یوان در برابر دلار به حدود 6.98 یوان کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین رکورد در سال 2019 بود.

    ضعیف‌تر شدن یوان، صادرات چین را ارزانتر کرده و تاثیر تعرفه‌های آمریکا را تعدیل می‌کند. اما چین دلیل محکمی برای پایین نبردن ارزش یوان دارد. افت چشمگیر ارزش یوان ممکن است باعث فرار سرمایه‌ها از چین شده و به ثبات اقتصادی این کشور آسیب وارد کند.

    دشوار کردن فعالیت برای شرکت‌های آمریکایی

    یک راه دیگر تلافی چین علیه آمریکا، دشوار کردن فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین است. برخی از بزرگترین شرکت‌هایی آمریکایی شامل اپل، تسلا، فورد و استارباکس برای میلیاردها دلار از درآمدشان به بازار عظیم چین وابسته هستند. بسیاری از آنها پیش از این از تعرفه‌ها و کندی رشد اقتصادی چین لطمه دیده‌اند.

    دولت چین می‌تواند با موانع قانونی و اعمال محدودیت روی فعالیت شرکت‌های آمریکایی، اوضاع را برای آنها دشوار کند اما چنین اقدامی به ضرر اقتصاد چین است که در حال حاضر آهنگ رشد آن آهسته شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر