بانک‌های مرکزی مقابل جنگ تجاری ایستاده‌اند

عصر معدن- انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا در میانه نشانه‌هایی از تثبیت رشد اقتصادی، نرخ بهره خود را دست نخورده باقی بگذارند.;

بانک‌های مرکزی مقابل جنگ تجاری ایستاده‌اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، بانک های مرکزی با مذاکره کنندگان تجاری برای جذب سرمایه گذاران در این هفته رقابت می کنند.

    فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا تصمیمات سیاست مالی خود را به ترتیب در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نهایی می کنند. انتظار می رود هر دوی این بانک ها در بحبوحه نشانه‌هایی از تثبیت رشد اقتصادی، نرخ بهره خود را دست نخورده باقی بگذارند. این اولین اجلاس پس از نشستن کریستین لاگارد بر صندلی ریاست بانک مرکزی اروپا است.

    اقتصاددان های بلومبرگ می‌گویند:« گزارش قوی تر از حد انتظار اشتغال در ماه نوامبر، اطمینان مقامات فدرال رزرو را به تصمیم محدود کردن کاهش نرخ بهره بالا برده است. ممکن است اقتصاد در پایان سال آینده کند شود ولی این کند شدن تا حدی نخواهد بود که فدرال رزرو مجبور شود دوباره عکس العمل نشان دهد».

    در اینجا به اتفاقات هفته گذشته و بررسی اقتصادهای دنیا در روزهای آینده می پردازیم:

    آمریکا و کانادا

    فدرال رزرو در بحبوحه‌ی کند شدن رشد اقتصادی، در گیری های تجاری، بازارهای بی ثبات و فشار ترامپ نرخ بهره را ثابت نگه می دارد. نرخ بهره در سال جاری میلادی سه بار کاهش یافته بود. گزارش خوب اشتغال امید سیاستگذاران را افزایش داده که در مسیر درستی قرار گرفته اند. آخرین اطلاعات درمورد قیمت مصرف کننده  نشان می دهد تورم حدود دو درصد است.

    اروپا، روسیه و خاورمیانه

    اولین تصمیم گیری کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا احتمالاً هیچ تغییر موضعی را در سیاست این بانک نشان نمی دهد. ولی سرمایه‌گذاران توانستند از این فرصت استفاده کرده و مدل رهبری لاگارد را ارزیابی کنند. وی قرار است طی دهه آینده  مدیریت یورو را در دست داشته باشد.

    انتخابات عمومی روز پنجشنبه در انگلیس دورنمای مشخص تری را برای برگزیت، سیاست پولی و شاید رئیس بعدی بانک مرکزی انگلیس به وجود آورده است.

    انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه به تسهیل سیاست پولی خود ادامه دهد. اقتصاددانان کاهش بیشتر نرخ بهره را پیش بینی می کنند و این علیرغم تورمی اتفاق می افتد که دوباره در نوامبر دو رقمی شده است.

    بانک مرکزی روسیه هم احتمالاً سیاست پولی خود را آسان تر خواهد کرد. در آفریقای جنوبی اطلاعات تورم نشان می‌دهد نرخ افزایش قیمت در پایین ترین حد نه ساله مانده است.

    آسیا

    اگر مذاکرات تجاری راکناربگذاریم، انتظار می‌رود تورم چین با افزایش هزینه‌های غذا به خاطر بالا رفتن قیمت گوشت خوک افزایش یابد. ولی مهمترین اخبار آسیا در مورد اقتصاد نیست بلکه در مورد احتمال بسته شدن یک قرارداد اولیه تجاری بین آمریکا و چین است. پانزدهم دسامبر زمانی حیاتی برای این جنگ تجاری است چون ترامپ در این روز دور جدید عوارض خود را بر واردات چینی اعمال می‌کند.

    اطلاعات تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به خاطر سرمایه گذاری قوی‌تر افزایش یافته است ولی تورم در هند در نوامبر باز هم بالا رفته است.

    آمریکای لاتین

    انتظار می رود برزیل شاخص نرخ بهره خود را 50 امتیاز پایین بیاورد و آن را به پایین‌ترین حد 4.5 درصد برساند. در مکزیک تخمین زده می شود تورم نزدیک به هدف سه درصد بانک مرکزی باقی بماند که به سیاستگذاران اجازه ادامه کاهش نرخ بهره را می دهد. نرخ بهره در حال حاضر 7.5 درصد است. در آرژانتین اطلاعات قیمت مصرف کننده یادآور چالشهایی است که  رئیس جمهور آلبرتو فرناندز با آن مواجه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر