ترامپ چین را دوباره تهدید کرد

وزارت بازرگانی چین: از جنگ نمی‌ترسیم

عصر معدن- رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد روی ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی تعرفه وضع خواهد کرد. با این حال وی گفت تصور می‌کند چین و مکزیک می‌خواهند در اختلاف تجاری خود با واشنگتن به مصالحه برسند.;

وزارت بازرگانی چین: از جنگ نمی‌ترسیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان از زمانی که مذاکرات تجاری در اوایل ماه مه به بن بست رسید، به شدت افزایش پیدا کرده است.

    با این که دونالد ترامپ اعلام کرد که مذاکرات تجاری با چین ادامه دارد اما از دهم ماه می که رئیس جمهور آمریکا تعرفه واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی را از 10 به 25 درصد افزایش داد، هیچ دیدار رو در رویی میان مقامات دو کشور انجام نشده است. تصمیم مذکور اقدام تلافی‌جویانه پکن را به دنبال داشت.

    ترامپ پیش از سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری برای سفر به اروپا، به خبرنگاران گفت: در مذاکرات تجاری ما با چین اتفاقات جالب زیادی می‌افتد. خواهیم دید چه پیش می‌آید. من می‌توانم روی 300 میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی تعرفه وضع کنم اما تصور می‌کنم چین می‌خواهد سازش کند و مکزیک نیز به شدت خواهان یک توافق است.

    در پکن، وزارت بازرگانی چین لحن تدافعی به خود گرفت و گائو فنگ، سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر آمریکا بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد، ما تا آخر مبارزه خواهیم کرد. چین نمی‌خواهد وارد جنگ تجاری شود اما از چنین جنگی هم نمی‌ترسد. اگر آمریکا تصمیم بگیرد تنش‌های تجاری را افزایش دهد، ما تدابیر متقابل ضروری را در پیش خواهیم گرفت و از منافع چین و ملتش دفاع می‌کنیم.

    وزارت بازرگانی چین همچنین گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه آمریکا از سال‌ها همکاری اقتصادی و تجاری با چین سود برده است و ادعاهای آمریکا درباره این که چین در تجارت دوجانبه سود برده است را بی پایه و اساس خواند.

    این وزارتخانه اخیراً اعلام کرد فهرستی از نهادهای خارجی غیرمطمئن که به منافع شرکت‌های چینی ضربه می‌زنند تهیه می‌کند که این خبر به نگرانی‌ها از تلافی‌جویی چین علیه شرکت‌های آمریکایی افزود.

    بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که تشدید تهدیدهای تعرفه به اعتماد تجاری و بازار لطمه زده و ممکن است رشد اقتصاد جهانی را آهسته کند.

    استیون منوچین، وزیر خزانه داری چین قرار است با یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین در حاشیه دیدار رهبران مالی گروه 20 در ژاپن دیدار کند که نخستین مذاکرات رو در رو میان مذاکرات کنندگان اصلی دو کشور در حدود یک ماه گذشته خواهد بود.

    مکزیک و مقامات آمریکایی نیز مذاکرات تجاری خود را با هدف جلوگیری از اجرای تهدید ترامپ برای وضع تعرفه بالاتر روی واردات کالاهای مکزیکی در واشنگتن از سرگرفتند.

    رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد اگر مکزیک موج مهاجرت غیرقانونی را متوقف نکند، تعرفه تنبیهی را از 10 ژوئن روی واردات کالاهای مکزیکی وضع خواهد کرد و این تعرفه هر ماه افزایش خواهد یافت و تا اول اکتبر به 25 درصد می‌رسد. اگر وی این تهدید را عملی کند هر دو طرف مرز ممکن است اختلالات شدیدی را متحمل شوند. مکزیک در پی تعرفه‌های بالاتر آمریکا روی چین، اکنون به بزرگترین شریک تجاری واشنگتن تبدیل شده و طبق آمار شرکت آی اچ اس مارکیت، بیش از 150 میلیارد دلار تجارت این کشور در سه ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر