حذف تعرفه بیش از ۴۰۰ قلم کالای چینی/ اصرار ترامپ برای توافق جامع

عصر معدن- رییس جمهور آمریکا همزمان با حذف تعرفه واردات روی بیش از ۴۰۰ قلم کالای چینی، اعلام کرد دولتش پیشرفت زیادی با چین انجام داده است.;

حذف تعرفه بیش از ۴۰۰ قلم کالای چینی/ اصرار ترامپ برای توافق جامع
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ در دیدار با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: آمریکا میلیاردها دلار از تعرفه‌های وضع شده روی کالاهای چینی دریافت کرده و این رقم به زودی به 100 میلیارد دلار می‌رسد.

    وی گفت: مذاکرات به خوبی در جریان است و می‌توانم بگویم پیشرفت زیادی با چین داشته‌ایم. چین موافقت کرده خرید کشاورزی بیشتر کافی نخواهد بود و ما به دنبال یک توافق تجاری جامع هستیم. من یک توافق جزئی نمی‌خواهم و به توافقی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 منعقد شود، نیازی ندارم.

    دولت ترامپ و حزب کمونیست چین درباره مسائل اساسی که مبنای اختلافات دو طرف را تشکیل می‌دهد از جمله اعلام برخی از شرکت های دولتی چینی به عنوان ریسک امنیت ملی از سوی آمریکا و امتناع چین از اصلاح مدل اقتصادی خود و حذف یارانه برای شرکتهای دولتی، همچنان دیدگاههای متفاوتی دارند.

    دفتر نماینده تجاری آمریکا با انتشار سه ابلاغیه، اعلام کرد شمار زیادی از کالاهای چینی در پی درخواست شرکتهای آمریکایی که اعلام کرده‌اند این تعرفه باعث دشواری اقتصادی شده است، از تعرفه واردات معاف می‌شوند. این 437 قلم کالای معاف از تعرفه بالاتر واردات شامل مدارهای چاپی برای پردازنده های گرافیکی رایانه تا قلاده سگ و چراغهای کریسمس مینیاتوری هستند.

    مذاکره کنندگان چینی و آمریکا دو روز مذاکره داشتند که انتظار می‌رود تا حد زیادی به کشاورزی متمرکز شود و زمینه را برای دیدار مقامات عالی رتبه در اوایل اکتبر فراهم کند و مشخص شود آیا دو کشور به سوی راه حلی برای اختلافاتشان پیش می‌روند یا تعرفه‌های بالاتری را علیه صادرات یکدیگر وضع خواهند کرد.

    هیاتی متشکل از 30 مقام چینی که در راس آنها لیائو مین، معاون وزیر دارایی قرار داشت، با همتایان آمریکایی خود دیدار کردند.

    یک منبع آگاه به رویترز گفت: آمریکا از چین خواسته است خرید سویا و سایر کالاهای کشاورزی آمریکایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    قرار است هیات چینی به نشانه حسن نیت، از مناطق کشاورزی آمریکا دیدار کند.

    کارشناسان بازرگانی، مدیران و مقامات دولتی آمریکا و چین می‌گویند حتی اگر مذاکرات سپتامبر و اکتبر به توافق موقتی منجر شود، جنگ تجاری آمریکا و چین به یک جنگ سیاسی و ایدئولوژیکی تبدیل شده که عمیق‌تر از تعرفه‌ها بوده و ممکن است سالها طول بکشد تا حل شود.

    نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید گفت: توافق تجاری آمریکا و چین، تجارت جهانی را در موقعیت مستحکم‌تری قرار خواهد داد.

    بر اساس گزارش رویترز، ناظران در پکن اظهار کرده‌اند معافیتهای جدید از تعرفه‌ها نشانه خوبی است اما مذاکرات تجاری در وضعیت حساسی قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر