حربه جدید چین علیه آمریکا

چین صادرات مواد معدنی نایاب را کاهش داد

عصر معدن- در پی تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا چینی‌ها اعلام کرده بودند صادرات مواد معدنی کمیاب به آمریکا را کاهش خواهند داد آمارها نشان می‌دهد که صادرات ۱۷ عنصر کمیاب چین ۱۶ درصد کاهش یافته است.;

چین صادرات مواد معدنی نایاب را کاهش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از فارس، آمارهای گمرکی چین که توسط روزنامه سوث چاینا مورنینگ منتشر شده نشان می‌دهند بین ماه‌های آوریل و می صادرات 17 ماده معدنی کمیاب توسط چین با 16 درصد کاهش از 4 هزار و329 تن به 3هزار و 640 تن رسیده است.

    در پی تشدید تنش تجاری بین چین و آمریکا و بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ای بین 2کشور چین گفته بود که صادرات مواد معدنی کمیاب به آمریکا را کاهش خواهد داد.

    پیشتر مقامات پنتاگون و وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کردند به دنبال قرارداد با دیگر تولید کنندگان مواد معدنی کمیاب در جهان هستند تا وابستگی آمریکا به مواد کمیاب معدنی چین را به عنوان مواد استراتژیک کاهش دهند.

    کاهش صادرات مواد معدنی کمیاب توسط چین در ماه می نشان می‌دهد که صادرات این کشور در 5 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.2 درصد کاهش یافته و به 19 هزار و 265 تن رسیده است.

    آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان به شدت به مواد معدنی کمیاب که توسط چین تولید می‌شوند وابسته هستند.

    بنا به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا کشورهای آسیایی با تولید 120 هزار تن مواد معدنی کمیاب معادل 70 درصد کل این مواد در جهان طی سال 2018 را تولید کرده‌اند.

    در مقابل آمریکا که به شدت به واردات مواد معدنی کمیاب وابسته است و 80 درصد نیاز خود در این زمینه را از واردات تامین می‌کند تنها در سال 2018 توانسته است 15 هزار تن از این مواد را تولید کند.

    بنا به آخرین آمار ارائه شده از سوی کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا این کشور 59 درصد کل مواد معدنی کمیاب مورد نیاز خود در سال 2018 را با ارزش 92 میلیون دلار از چین وارد کرد.

    موادی که به سرعت ترکیب شده یا اکسید می‌شوند

    مواد معدنی کمیاب به موادی گفته می‌شود که در هسته زمین به وفور یافت می‌شوند اما استخراج آنها به دلیل ترکیب شدن سریع آنها با مواد دیگر و یا اکسید شدن بسیار سخت، پرهزینه و از نظر زیست‌محیطی برای اطراف  محل استخراج مضر هستند.

    مواد فلزی معدنی کمیاب برای فناوری‌های مدرن دفاعی کنونی و تجهیزات با فناوری بالا بسیار حیاتی بوده و از تولید سامانه‌های موشکی،‌ راداری و لیزری گرفته تا صفحات نمایشگر، گوشی‌های هوشمند، خودروهای الکتریکی، روشنایی و دیگر تجهیزات الکترونیکی به این مواد وابسته هستند.

    هفته گذشته پنتاگون تائید کرد که در حال مذاکره با دیگر کشورها و شرکت‌های تولید کننده مواد معدنی کمیاب از جمله شرکت مکانگو ریسورسز مالاوی و رینبو بروندی است تا وابستگی آمریکا به این مواد تولیدی چین را کاهش دهد.

    در عین حال وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که در حال اجرای سیاست‌هایی برای کاهش آسیب‌پذیری استراتژیک آمریکا به دلیل وابستگی به واردات عناصر معدنی از چین است.

    کاهش صادرات محصولات معدنی چین در پی تشدید تنش بین این کشور و آمریکا و شدت گرفتن احتمال اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات 300 میلیارد دلار کالا از چین به آمریکا رخ داده است.

    پکن در تقابل با این سیاست آمریکا بر واردات 60 میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

    ماه گذشته میلادی رسانه‌های چینی اعلام کردند که پکن احتمالا به سمت محدود کردن صادرات  محصولات معدنی کمیاب به آمریکا خواهد رفت و این اقدام بخشی از سیاست چین برای مقابله با اقدامات آمریکا خواهد بود.

    بر اساس طبقه‌بندی دولت چین مواد معدنی کمیاب منابعی استراتژیک محسوب شده و حدود یک قرن است که اکتشاف و استخراج آن را تحت نظارت شدید قرار داده است.

    جین کندی مدیر مؤسسه مشاوره‌ای THREE هشدار داده است که توقف صادرات این مواد از چین به آمریکا می‌تواند به خاموش شدن خط تولید تمام خودروها، کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و خطوط تولید هواپیما در خارج چین منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر