ظرفیت صادراتی ۵۰ درصدی سنگ‌های تزئینی کشور

عصر معدن- معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد با توجه به ظرفیتی که اکنون در آمار‌های تولیدی در بخش معدن داریم، ظرفیت بخش سنگ‌های تزئینی در کشور برای صادرات حدود ۵۰ درصد کل بخش معدن است.;

ظرفیت صادراتی ۵۰ درصدی سنگ‌های تزئینی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، رضا محتشمی‌پور افزود: سنگ‌های تزئینی به عنوان دومین گروه فعالیت‌های مواد معدنی کشور جایگاه خوبی به لحاظ مقرون بودن و نقش بخش خصوصی دارد.

    وی ادامه داد: تعداد فعالان در این بخش زیاد است و بخشی است که نسبت به ابعاد خودش که عمدتاً معادن کوچکی هستند، بخش فعالی به شمار می‌آید.

    محتشمی‌پور گفت: سال گذشته به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در صادرات داشتیم بعضاً با افت روبرو شدیم، اما روند افزایش تولید در این بخش در سال گذشته رو به مثبت شدن رفت که هنوز با بسیاری از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در این بخش وجود دارد، فاصله داریم.

    وی افزود: به نظر می‌رسد که اگر بتوانیم یک حرکت خیلی جدی‌تر در توسعه صادرات برداریم که با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های این بخش قابل دستیابی است، می‌توانیم افزایش خوبی را در این بخش شاهد باشیم.

    معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بخش معدن اساساً خودش فعال است و ما بیشتر تمرکزمان باید در این باشد که موانعی که بعضاً وجود دارد، برداریم.

    محتشمی‌پور گفت: اکنون بخش سنگ‌های تزئینی در برنامه‌هایی که دارد، عملاً فرآیند توسعه بازارهایش را دنبال کرده و می‌کند.

    وی افزود: امسال یکی از برنامه‌هایمان افزایش شفافیت در همه بخش‌های معدن است از جمله بخش سنگ‌های تزئینی، این که ما بعضاً با رقابت‌های مخرب در این بازار واحد‌های سالم و شناسنامه دار را به خاطر رقابت‌های منفی و برداشت‌هایی که خارج از پروانه‌ها بوده و خلاء‌های نظارتی که به لحاظ کیفی و کمی آسیب دیدند، توانسته با قیمت نامتعارف به بخشی از صنعت سنگ آسیب بزند که باید امسال بیشتر از هر چیزی روی برداشت حمل و نقشه‌برداری معادن تمرکز کنیم.

    معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: موضوع دیگر بحث واردات و توسعه بخش فرآوری است که امیدواریم در بخش ماشین‌آلات امسال با کمک خود این بخش شاهد تکمیل زنجیره‌ها باشیم.

    محتشمی‌پور گفت: هم‌اکنون ظرفیت خوبی در بخش فرآوری داریم که به دلیل محدودیت‌هایی که در بازاریابی است، این ظرفیت‌ها خالی مانده که امیدواریم در سال‌های آینده با رفع بعضی از گلوگاه‌هایمان در بخش بازاریابی بتوانیم سهم بیشتری از بازار داشته باشیم و به این ترتیب بتوانیم از ظرفیت‌های فرآوری که اکنون در کشور وجود دارد، برسیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر