یک فعال صنفی:

لوله وپروفیل یک میلیارد دلار ظرفیت‌سازی صادراتی دارد

عصر معدن- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: امروز حدود یک میلیارد دلار ظرفیت صادراتی این بخش است که به دلیل تامین نشدن مواد اولیه تاکنون از این ظرفیت بهره‌برداری نشده است.;

لوله وپروفیل یک میلیارد دلار ظرفیت‌سازی صادراتی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، کیومرث کرمانشاهی روز سه شنبه در نشستی خبری افزود: اکنون برنامه سندیکا تامین نیاز بازار داخلی است و سپس رویکرد صادراتی که با توجه به ارزش افزوده و اشتغال مورد تاکید قرار دارد.

    پیش از این اعلام شده بود، تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران توان سالیانه 18 میلیون تن تولید را دارند، اما بدلیل نبود مواد اولیه بطور متوسط با 30 تا 50 درصد ظرفیت به فعالیت می‌پردازند.

    کرمانشاهی خاطرنشان ساخت: بالغ بر 160 کارخانه لوله و پروفیل فولادی عضو این سندیکا در قالب صنعت تکمیلی پایین دستی فعالیت دارند که 50 تا 60 هزار شغل مستقیم و حدود 500 هزار شغل غیر مستقیم قابل تخمین است.

    وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، امروز تامین مواد اولیه، ظرفیت‌سنجی و قیمت‌گذاری مشکلات و دغدغه‌های اصلی این بخش محسوب می‌شود که در ارتباط با مواد اولیه هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین این سندیکا و فولاد مبارکه به امضا رسید که براساس آن مقرر شد مبارکه با توجه به ظرفیت خطوط تولید خود سالیانه دو میلیون و 200 هزارتن با نوسان 10 درصد ورق به شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل در قالب سفارشات بورس و مچینگ تحویل دهد.

    کرمانشاهی اضافه کرد: بقیه ورق مورد نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی که در فولاد مبارکه قابل تولید نیست، به وسیله تولید کنندگان و یا واردات باید تامین شود.

    وی تصریح کرد: واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی کشور اکنون حداقل سالیانه پنج میلیون تن ورق نیاز دارند.

    دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران پیرامون ظرفیت‌سنجی واحدهای این بخش توضیح داد: کمیته‌ای با حضور نماینده فولاد مبارکه ( دارای مشخصه تامین کننده 70 تا 80 درصد نیاز این صنف)، نماینده وزارت صنعت، معدن وتجارت و نمایندگان سندیکا تشکیل شده با ارزیابی فاکتورهای مختلف از بین 160 واحد تولیدی این بخش، تاکنون حدود 74 واحد ظرفیت‌سنجی شدند، 41 واحد مدارک مربوطه کامل شده، 17 شرکت ناقص، 17 شرکت مدارک در دست پیگیری قرار دارد و بقیه نیز مدارک نداده‌اند.

    وی یادآور شد: ظرفیت‌سنجی واحدهای تولیدی که در سطح کشور پراکندگی دارند، هزینه‌بر، زمان‌بر و در توان همه افراد نیست و انجام دوباره کاری در این زمینه نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد و سندیکا در این ارتباط مکاتبه لازم با سرپرست وزارت صنعت به عمل آورده است.

    کرمانشاهی در ارتباط با عرضه ورق فولادی در بورس هم گفت: عمده ورق فولادی مورد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل ورق گرم است و در بورس 20 تا 30 درصد ظرفیت واحدهای این بخش را جوابگو است.

    وی گفت: بورس کالا، محل عرضه کالاست که مفهوم شفافیت را هم بدنبال دارد و براساس اصل اقتصادی عرضه و تقاضا کشف قیمت انجام می‌شود تا مشکل را حل بکند.

    به گفته کرمانشاهی، بورس نمی‌تواند عامل گرانفروشی کالا باشد و عرضه وتقاضا همواره تکلیف را روشن می‌سازد.

    دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در ارتباط با موضوع قیمت‌گذاری این را هم گفت: دستگاه ‌های نظارتی و تعزیرات نرخ‌ها را رصد می‌کنند و با توجه به 130 تا 140 نوع کالای تولیدی این بخش، به تازگی یک مصوبه قیمت از سوی وزارت صنعت صادر شده که قیمت تمام شده به اضافه 12 درصد مورد ملاک است که مورد رضایت اعضای صنف نیست.

    وی افزود: میزان تولید فولاد کشور پارسال به رقم 27 میلیون تن رسید و برنامه امسال برآورد می‌شود که به 33 میلیون تن برسد.

    به گزارش ایرنا، براساس اخبار منتشر شده از حدود 10 میلیون تن صادرات فولاد در سال گذشته، حدود هفت میلیون تن متعلق به شمش بود و بقیه تولیدات فولادی ( مقاطع طویل و تخت ) به بازارهای هدف صادراتی راه یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر