معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تحریم ها نتوانسته صادرات سیمان را دچار مشکل کند

عصر معدن- معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد توقف صادرات سیمان گفت: تحریم ها جز اینکه روند مبادلات پولی و مالی را مختل و برگشت پول را سخت کرده است، نتوانسته به آن آسیبی وارد کند.;

تحریم ها نتوانسته صادرات سیمان را دچار مشکل کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، جعفر سرقینی در حاشیه دهمین نمایشگاه صنعت سیمان و گرامیداشت 85 سالگی این صنعت در محل نمایشگاه های افزود: صنعت سیمان قادر به تامین نیازهای داخلی است و تا 20 میلیون تن در سال توان صادراتی دارد همانطور که سابقه صادرات 19 میلیون تنی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت تولید سیمان کشور به 87.5 میلیون تن رسیده و 10 میلیون تن دیگر در حال آماده سازی برای راه اندازی است که 35 درصد پیشرفت داشته است.
    وی بیان داشت: برای سال 1400 رسانیدن ظرفیت تولید به یکصد میلیون تن و برای افق 1404 ظرفیت 120 میلیون تنی هدفگذاری شده است، اما به دلیل رکود در بخش معدن همواره تولید کمتر از ظرفیت است.
    سرقینی یادآور شد: در سال 92 تولید 69 میلیون تن سیمان به ثبت رسید، اما امروز به دلیل رکود در بخش ساختمان و کند شدن آهنگ صادرات، تولید 58 میلیون تن تا پایان سال پیش بینی می شود.
    این مقام مسئول همچنین به افزایش صادرات فولاد اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم ها صادرات صنایع معدنی جز یکی دو مورد، کم نشده و صادرات فولاد در نیمه نخست امسال با رشد 10 درصدی وزنی و 23 درصدی ارزشی همراه بوده است.

    بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات معدنی به کشور گفت: میزان صادرات عمده صنایع معدنی کشور بیش از 10 میلیون یورو است و صادرکنندگان طبق بخشنامه بانک مرکزی باید 90 درصد آن به سامانه نیما بازگردانند.
    سرقینی ادامه داد: دولت به صادرکنندگان سه ماه مهلت داده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما بازگردانند، اما در شرایط دشوار کنونی بازگرداندن ارز در مدت سه ماه ممکن نیست.
    وی اضافه کرد: مشکل دیگر نیاز صادرکنندگان به بخشی از این ارز برای تامین نیازهای وارداتی خود است.
    معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: علاوه بر سیمان و فولاد، در تلاشیم تا آن میزان ارز که صنایع برای وارداتشان نیاز دارند از عرضه به سامانه نیما معاف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر