واکنش تند چین به سیاست تعرفه ای ترامپ:

در صورت لزوم می جنگیم

عصر معدن- دولت چین در واکنش به جنگ تجاری امریکا تاکید کرد: « چین هرگز در مسائل مهم تسلیم نمی شود. چین نمی خواهد در جنگ تجاری مبارزه کند ولی از جنگیدن نمی ترسد و در صورت لزوم می جنگد. رویکرد چین تغییری نکرده است».;

در صورت لزوم می جنگیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم ، چین موضعی محکم در پاسخ به فشار روزافزون ترامپ در جنگ تجاری گرفت و از آمریکا به خاطر نقض مذاکرات و دستور به چین برای لغو دور جدید عوارض قبل از رسیدن به توافق انتقاد کرد.

    مقامات چین در گزارش دولتی که صبح یکشنبه منتشر کردند نشان دادند که عقب ننشسته اند و رویکرد آنها در جنگ تجاری با واشنگتن مقابله است. این گزارش کمتر از دو روز بعد از آن که دولت چین تهدید کرد شرکت ها و افراد آمریکایی را در لیست سیاه قرار می‌دهد، منتشر شد.

    این گزارش می‌گوید:« چین هرگز در مسائل مهم تسلیم نمی شود. چین نمی خواهد در جنگ تجاری مبارزه کند ولی از جنگیدن نمی ترسد و در صورت لزوم می جنگد. رویکرد چین تغییری نکرده است».

    این گزارش در یک کنفرانس خبری عجولانه صبح روز یکشنبه توسط وانگ شوون معاون وزیر دارایی چین و معاون تجارت بین الملل این کشور منتشر شد.

    وانگ گفت آمریکا تقاضاهای غیر منطقی دارد که در دخالت در حاکمیت چین است. در حالی که این گزارش هیچ تهدید جدیدی را لیست نمی کند، ولی نشان دهنده مخالفت شدید است.   
    چین از گزارش های دولتی برای رسمی کردن پاسخ خود به مسائل ستیزه‌جویانه استفاده می کند و نشان می دهد که دولت رویکردی واحد در برابر این مسئله دارد.این گزارش کمتر از یک ماه پس از افزایش عوارض بر کالاهای چینی و تحریم سه هفته پیش هواوی توسط واشنگتن منتشر شد.

    وانگ تحریم هواوی توسط آمریکا را عقب نشینی از مذاکرات بین دو کشور دانست و گفت این کار بی جهت تنش های تجاری را بالا برده است.

    علاوه بر عوارض تلافی‌جویانه، چین هیچ تهدید خاصی نکرده است  ولی رسانه‌های خبری پکن می گویند چین می‌تواند شرکت های آمریکایی را که مواد اولیه اصلی خود مثل مواد معدنی نادر را از چین وارد می کنند، تحت فشار قرار دهد.

    انتقام گرفتن از شرکت‌های آمریکایی یک استراتژی پرخطر برای چین است. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی وابستگی خود به تولیدات چین را مورد بررسی قرار داده اند. اقدامات ستیزه‌جویانه تنها این روند را تسریع می کنند و چین را از منابع سرمایه گذاری و مشاغل بیشتر دور می سازد.

    در حالی که به نظر می رسد شرکت‌های خارجی به یک باره از چین بیرون نمی روند، ولی مطمئناً در مورد سرمایه‌گذاری در چین تجدیدنظر می‌کنند. برای یک شرکت بزرگ آمریکایی دلیلی برای سرمایه گذاری در چین به خاطر بی‌ثباتی سیاسی وجود ندارد.

    وانگ گفت:« اگر آمریکا می خواهد از انواع روش ها برای افزایش درگیری تجاری و اجبار چین به تسلیم شدن استفاده کند، غیر ممکن است».

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر