سعدمحمدی مطرح کرد:

شرایط تولید و صادرات مس در وضعیت مناسبی قرار دارد

عصر معدن- ایران در سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی دارد که نزدیک به ۹۱۷ میلیون دلار آن مربوط به بخش مس و صنایع پایین‌دستی آن است، و از آنجایی که این محصول مواد اولیه بسیاری از صنایع «های تک» هست، آمریکا این محصول را مورد تحریم قرار داده، اما بازار این محصول خاکی از شکست سیاست های آمریکا است.;

شرایط تولید و صادرات مس در وضعیت مناسبی قرار دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ازموج، موج، در دو سال گذشته رئیس جمهور آمریکا چند مرحله تحریم علیه نفت ایران اعمال کرده است که در مرحله نخست شامل حوزه های اقتصادی به صورت کلان بود و بیشتر هدف از این تحریم ها کاهش صادرات شرکت های دولتی بود، اما عملا اسم شرکتی در آن مطرح نشده بود و در مرحله بعد اسم چند شرکت بزرگ اضافه شد و در نهایت بخش عمده ای از شرکت های تولیدکننده ای یک محصول را مورد تحریم قرار داد، حال در برخی محصولات مانند فولاد چندین شرکت فعال هستند که بخشی از این شرکت ها مشمول تحریم های ترامپ هستند، اما برخی محصولات دیگر مانند مس شرکت های تولیدی کمی دارد و از آنجایی که در سال 97 ایران توانسته نزدیک به 917 میلیون دلار صادرات مس و صنایع پایین‌دستی داشته باشد، به همین دلیل آمریکا تحریم این محصول را اجرایی کرد، زیرا عملا تحریم شرکت ملی مس به معنای تحریم تمام تولیدات مس ایران بود، با این حال سیاست دولت آمریکا نتوانسته است خللی در تولید و صادرات این شرکت به وجود بیاورد.

    در سال های گذشته ایران بخشی از تولیدات مس خود را به کشورهای همچون ترکیه صادر می کرد و مازاد تولید در داخل برای تولید سیم و کابل و سایر صنایع پایین‌دستی به کار گرفت می شد، در این سال ها علاوه بر اینکه روند تولید همچنان ادامه داشته ظرفیت تولید نیز ارتقا یافته است، هرچند دولت نتوانسته در حمایت از سرمایه‌گذاران زنجیره صنایع پایین‌دستی را تا انتهای حلقه تولید را توسعه نداده است.

    اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس درباره وضعیت این صنعت در کشور، گفت: در حال حاضر علاوه بر اینکه وضعیت تولید و صادرات مس شرایط مناسبی دارد، از 10 ایده برتر شرکت های دانش بنیان در زمینه مس حمایت شده و به مرحله عملیاتی رسیده است و معتقدیم که باید شرایط لازم برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم تا از این ایده ها برای افزایش سرمایه گذاری در صنایع پایین‌دستی به وجود آوریم، زیرا در حال حاضر عیار مس تولیدی کشور که برابر با 99.9 هست بسیار عالی است و می توان از آن برای تولید محصولات نانو و «های تک» استفاده کنیم. از این رو تمام حمایت ها را برای افزایش تولید ناخالص داخلی و... استفاده کینم.

    او با بیان اینکه از نخبگان کشور برای برنامه نویسی و راه اندازی سامانه و ... در بخش مس استفاده شده، افزود: در یک ماه پیش با ده شرکت و دانشگاه قرارداد منعقد کرده ایم و از 10 هزار قطعه پیشنهادی به آنها که در این صنعت کاربرد دارد بیش از 390 قطعه بومی سازی شده است و ساخت بیش از 600 قطعه در حال مهندسی معکوس است و سایر قطعات نیز در نمایبشگاه دائمی به شرکت ها معرفی می شود.

    سعد محمدی با تاکید بر اینکه قطعات بومی سازی شده در بخش های مختلف کنسانتره مس، معدن، ماشین آلات و ... کاربرد دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی 95 درصد از نسوز مورد استفاده در تولید مس در داخل تامین می شود و دو مدل نسوز بی 55 و بی 65 به انجمن نشوز ارائه شده تا در صورتی که امکان تولید با کیفیت این محصولات در داخل فراهم شود واردات آن متوقف شود.

    او با تاکید بر اینکه تولید 400 هزار تن ذوب مس تا پایان سال محقق می شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی استراتژی سرمایه گذاری در بخش کنسانتره مس است، به همین دلیل در مناطقی همچون میدوک، دره آلو و ... سرمایه گذاری می شود تا تولید کنسانتره در چند سال آینده 600 هزار تن افزایش یابد. همچنین طرح تولید اسید فسفریک و... در دستور کار قرار دارد، اما در نهایت توسعه سرمایه گذاری در صنایع پایین‌دستی به صورت جدی پیگیری ی شود.

    ایران در سالانه حدود 10 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی دارد که نزدیک به 917 میلیون دلار آن مربوط به بخش مس و صنایع پایین‌دستی آن است، و از آنجایی که این محصول مواد اولیه بسیاری از صنایع های تک هست، آمریکا این محصول را مورد تحریم قرار داده، اما بازار این محصول حاکی از شکست سیاست های آمریکا است، چراکه در یک سال گذشته نه تنها تولید تغییری نداشته، بلکه روند مثبتی در بازار این محصول به وجود آمده آن‌هم در شرایطی که تحریم های آمریکا علیه این محصول تشدید شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر