صادرات شمش، علت کمبود مواد اولیه در صنعت آلومینیوم

عصر معدن- کمبود عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و ایجاد رقابت کاذب نه تنها افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته، بلکه تامین مواد اولیه را نیز برای تولیدکنندگان دشوار کرده است.;

صادرات شمش، علت کمبود مواد اولیه در صنعت آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم گفت: پایین بودن قیمت محصول نهایی وارداتی نسبت به قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا موجب ترغیب تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم به صادرات شمش شده است.

    وی افزود: فویل آلومینیوم وارداتی از چین در حالی در بندرعباس به قیمت 94 هزار تومان معامله می‌شود که قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا 120 هزار تومان است.

    رئیس سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم با اشاره به مشکلاتی که برای نقل و انتقال ارز در کشور وجود دارد، گفت: عمده مواد اولیه تولید شمش، وارداتی است و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود بخشی از شمش تولیدی خود را صادر می‌کنند.

    گودرزی افزود: تولیدکنندگان برای تامین ارز موردنیاز، 35 درصد از تولید شمش خود را باید صادر کنند، اما در حال حاضر بیش از 65 درصد از شمش تولیدی خود را صادر می‌کنند.

    رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم با اشاره به معضل کمبود مواد اولیه در صنایع پایین دست آلومینیوم گفت: نیاز داخلی به ارز و مابه التفاوت نرخ ارز و به تبع آن صادرات شمش، اگر چه ارزآوری برای کشور به دنبال دارد، اما موجب شده تا صنایع پایین دست با کمبود مواد اولیه مواجه شوند و در نتیجه افزایش تقاضا و عرضه کم، قیمت مواد اولیه نیز افزایش می‌یابد.

    وی با اشاره به میزان تولید واحد‌های صنایع پایین دست صنعت آلومینیوم افزود: واحد‌های تولیدی به طور میانگین با 80 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کردند، اما با شرایط جدید در دو ماه اخیر تولید در این صنعت به شدت کاهش یافته است.

    گودرزی ادامه داد: شرایط تولید به گونه‌ای شده است که واردات برای تولیدکنندگان باصرفه‌تر از تولید شده است و فعالان این صنف اقدام به ثبت سفارش برای واردات محصول نهایی کرده اند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار‌های صادراتی را در منطقه از دست داده ایم، گفت: در حالی میزان تولید کویل آلومینیوم در واحد‌های پایین دست بین 20 تا 30 هزار تن در سال است که کشور ترکیه بیش از 350 هزار تن تولید دارد و بازار کشور‌های منطقه را در اختیار گرفته است.

    گودرزی گفت: صنایع پایین دست آلومینیوم به 9 گروه مختلف از جمله صنایع ساختمانی، غذایی، دارویی، برودتی، خودرو، دفاعی، لوازم خانگی، نیروگاهی و نفت و گاز تقسیم می‌شود و مجموع اشتغال در این صنایع 10 برابر صنایع بالادستی است و در حال حاضر حدود 4 هزار شغل در این صنعت وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر