رییس جمهور آمریکا:

دیدار تجاری با چین همچنان برقرار است

عصر معدن- رییس جمهور آمریکا اعلام کرد دیدار در زمینه مسائل تجاری میان مقامات آمریکایی و چینی در سپتامبر به قوت خود باقی است.;

دیدار تجاری با چین همچنان برقرار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: مقامات آمریکایی در حال حاضر با همتایان چینی خود در زمینه مسائل تجاری گفت و گو می‌کنند.

    آمریکا قرار است تعرفه‌های جدیدی را روی مجموعه‌ای از کالاهای چینی وضع کند. در نخستین دور تعرفه‌های جدید، یکشنبه هفته جاری کالاهای چینی به ارزش میلیاردها دلار هدف تعرفه 15 درصدی قرار می‌گیرند.

    پکن اعلام کرده ابزارهای گسترده‌ای برای تلافی دارد و در عین حال خواستار ادامه مذاکرات تجاری میان دو طرف شده است.

    این اقدام درپی تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن صورت می‌گیرد. واشنگتن قصد دارد تا پایان امسال تمامی واردات چین به آمریکا را هدف تعرفه قرار دهد. آنچه که در ابتدا تصور می‌رفت اختلاف بر سر شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه است، به یک جنگ قدرت ژئوپلیتیکی میان دو اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

    تاکنون واشنگتن روی 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کرده در حالی که پکن با وضع تعرفه روی 110 میلیارد دلار کالای آمریکا، به تلافی پرداخته است.

    فعالیت شرکتها در بحبوحه ابهامات پیرامون این اختلاف تجاری بی‌نهایت دشوار شده است. تحلیلگران می‌گویند با تشدید اختلاف میان دو کشور، چشم انداز یک راه حل اندک به نظر می‌رسد.

    آمریکا قرار است در دو مرحله تا پایان امسال روی 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 15 درصدی وضع کند.

    دور اول این تعرفه‌ها در اول سپتامبر اجرایی می‌شوند و واردات کالاهای چینی به ارزش حدود 150 میلیارد دلار را دربرمی‌گیرد.

    دفتر نماینده تجاری آمریکا ارزش کالاهایی که قرار است ماه میلادی جاری هدف تعرفه قرار بگیرند را روشن نکرده است. این کالاها از گوشت و پنیر تا قلم و ابزار موسیقی را دربرمی‌گیرند.

    دور دوم تعرفه‌ها از 15 دسامبر اجرایی می‌شوند و کالاهایی مانند پوشاک و کفش را دربرخواهد گرفت.   در ابتدا قرار بود تعرفه 10 درصدی وضع شود اما پس از شدت گرفتن تنش‌ها، آمریکا این تعرفه‌ها را به 15 درصد افزایش داد.

    چین اعلام کرد با اعمال تعرفه روی 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی، تلافی خواهد کرد اما بعدا به نظر رسید مواضع خود را ملایم‌تر کرده است. ترامپ مکررا اعلام کرده که چین این تعرفه‌ها را پرداخت می‌کند اما بسیاری از شرکتهای آمریکایی این ادعا را رد کرده‌اند.

    بیش از 200 شرکت تولید کفش از جمله نایک و کانورس اعلام کرده‌اند تعرفه‌های جدید به تعرفه‌های فعلی بالغ بر 67 درصد، به برخی از کفشها اضافه خواهد کرد و هزینه مصرف‌کنندگان هر سال چهار میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

    همچنین گفته می‌شود تعرفه‌های جدید روی واردات کفش به معنای افزایش عظیم مالیات ده‌ها میلیون آمریکایی است که در تعطیلات سال نو کفش خریداری می‌کنند. اتاق بازرگانی آمریکا پس از این که دولت این کشور اعلام کرد تعرفه‌های جدید به اجرا گذاشته خواهند شد، ابراز نگرانی کرد.

    علاوه بر وضع تعرفه‌های جدید، دولت ترامپ قصد دارد نرخ تعرفه‌های فعلی را از اول اکتبر از 25 به 30 درصد افزایش دهد.

    بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، تحلیلگران می‌گویند فشار ناشی از تعرفه‌ها روی اقتصاد آمریکا و چین رو به افزایش است. فعالیت کارخانه‌ای در چین طی ماه میلادی گذشته برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشت که منعکس کننده کندی بیشتر دومین اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه افزایش فشار تجاری آمریکا و تقاضای داخلی راکد است. اداره ملی آمار چین اعلام کرد شاخص مدیران خرید در اوت به 49.5 واحد در مقایسه با 49.7 واحد در ژوییه کاهش پیدا کرد. رقم پایین 50 واحد به منزله رشد منفی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر