زیان نیم تریلیون دلاری اقتصاد جهان از جنگ تجاری

عصر معدن- جنگ تجاری آمریکا و چین باعث کاهش ۰.۶ درصدی رشد اقتصادی جهان می‌شود.;

زیان نیم تریلیون دلاری اقتصاد جهان از جنگ تجاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا ، با وجود افزایش امیدها به حل و فصل اختلافات چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری، پیامدهای این جنگ به تدریج در حال آشکار شدن است و نرخ رشد اقتصادی هر دو طرف درگیر در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر انگلیس، آلمان، روسیه، سنگاپور و برزیل با خطر جدی رکود مواجهند و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا نیز در صورت تداوم روند فعلی تا سال 2021 وارد رکود شود.

    انجمن ملی تجارت و اقتصاد آمریکا در نظرسنجی از فعالان خود اعلام کرد که 74 درصد اعضای آن معتقدند که بزرگ ترین اقتصاد دنیا در سال آینده یا سال 2021 وارد رکود خواهد شد. رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه نخست به میزان 0.9 درصد کمتر شده است.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که برای رسیدن به توافق تجاری با چین عجله ندارد و توافق جدید باید مطابق با شرایط آمریکا باشد. وی که تاکنون بر 200 میلیارد دلار از محصولات وارداتی آمریکا از چین تعرفه 10 تا 25 درصدی وضع کرده تهدید کرده است که در صورت نرسیدن به توافق تجاری با چین، 300 میلیارد دلار باقی مانده از محصولات وارداتی چین را نیز مشمول تعرفه خواهد کرد.

    از سوی دیگر چین نیز بر تمامی محصولات وارداتی خود از آمریکا تعرفه 10 تا 25 درصدی وضع کرده و تهدید کرده است که به هر حرکت جدید آمریکا پاسخ قاطع خواهد داد. رشد اقتصادی چین نیز به مانند آمریکا تحت تاثیر جنگ تجاری کاهش پیدا کرده است و اکنون در ضعیف‌ترین سطح خود در طول سه دهه اخیر قرار دارد.

    در شرایطی که به نظر می‌رسد همه چیز در اقتصاد جهانی به گام‌های بعدی این دو کشور بستگی دارد، مدل سنجی جدید انجام شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که در صورت تداوم جنگ تجاری، رشد اقتصادی چین در سال 2021 به میزان یک درصد و متوسط رشد اقتصادی جهان 0.6 درصد کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر