طی ۷ ماهه امسال محقق شد

رشد ۲۷۹ درصدی صادرات آهن اسفنجی، در عین بی‌نیازی از واردات

عصر معدن- طبق آمار، طی هفت ماهه امسال بالغ بر ۸.۵ میلیون صادرات فولادی از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی صادر شده است. این در حالیست که علیرغم صفر شدن واردات آهن اسفنجی، بیشترین میزان صادرات فولادی‌ها در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به آهن اسفنجی معادل ۲۷۹ درصد (افزایش صادرات) است.;

رشد ۲۷۹ درصدی صادرات آهن اسفنجی، در عین بی‌نیازی از واردات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا، قرار گرفته است، از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه چهار میلیون و 57 هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت سه میلیون و 191 هزار تن صادر شده در نیمه ابتدایی سال 1399 افزایش 27 درصدی داشته است. 

    کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در هفت ماه سال جاری به یک میلیون و 486 هزار تن رسیده که نسبت به یک میلیون و 33 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، 44 درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات کل مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری برابر 369 هزار تن است که در مقایسه با 312 هزار تن صادر شده در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته، 18 درصد بیشتر شده است. 

    همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، یک میلیون و 855 هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 345 هزار تن ثبت شده است و بر این اساس امسال میزان صادرات آن 38 درصد افزایش داشته است.

    بیشترین درصد افزایش نیز متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد 179 درصدی صادرات در هفت ماهه 1400 به نسبت مدت مشابه سال گذشته به 698 هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه 1399، میزان صادرات آهن اسفنجی ایران به 200 هزار تن هم نرسید (در هفت ماهه ابتدایی 1399 حدود 184 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود).

    محصولات فولادی بیشترین میزان واردات به ایران را دارد...

    همچنین در مجموع هفت ماهه سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات به کشور در مقاطع طویل فولادی 17 درصد و شمش فولاد 25 درصد افزایش واردات داشته‌اند. این درحالیست که واردات مقاطع تخت فولادی سه درصد و محصولات فولادی یک درصد کمتر شده و کشور همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز است.

    بیشترین میزان واردات فولادی طی هفت ماهه امسال محصولات فولادی معادل 479 هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (482هزار تن) یک درصد کاهش را تجربه کرده است.

    پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در هفت ماهه امسال معادل 425 هزار تن ثبت شده است که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، سه درصد کمتر است. در مجموع هفت ماهه سال گذشته 436 هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده است.

    از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده نسبت به همین مدت در سال گذشته 17 درصد افزایش یافته و از 46 هزار تن به 54 هزار تن رسیده است.

    طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) بیشترین کاهش صادرات را در این گزارش به خود اختصاص داده است. در مدت مذکور سال جاری 3000 تن شمش فولادی (فولاد میانی) به کشور وارد شده است که نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، 1000 تن کمتر است و 25 درصد کاهش واردات را ثبت کرده است.

    همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر