تعطیلی واحدهای ذوب چین به دلیل هزینه‌های بالا

عصر معدن- معاون دارایی‌های بین‌المللی KGHM گفت: جای تعجب نخواهد بود که در سال آینده به دلیل هزینه‌های بالای کنسانتره و تشدید رقابت، بازار با کاهش تولید، طولانی‌تر شدن دوره‌های تعمیر و نگهداری یا تعطیلی برخی واحدهای ذوبِ مسِ کوچک‌تر در چین مواجه شود.;

تعطیلی واحدهای ذوب چین به دلیل هزینه‌های بالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، معاون دارایی‌های بین‌المللی کمپانی مس KGHM با بیان این‌که توسعه ظرفیت واحدهای ذوب بزرگ‌تر منجر به تشدید رقابت در این بازار خواهد شد، گفت: این یک فرآیند طبیعی در صنعت است.

    تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس در واقع هزینه‌ای است که از طرف کمپانی‌های معدنی در ازای فرآوری کاتد مس از مواد خام به واحدهای ذوب پرداخت می‌شود. تعرفه ذوب و پالایش پایین به معنی افزایش هزینه‌های کنسانتره مس است.

    شاخص تعرفه ذوب و پالایش کنسانتره مس موسسه فست مارکت برای تحویل در آسیا به دلیل افزایش ظرفیت واحدهای ذوب چینی از ابتدای سال 2018 و متعاقباً، رشد تقاضا در بازار نقدی، با کاهش 41،6 درصدی به رکورد کم‌ترین نرخ خود رسید و از 84،30 دلار در هر تن کنسانتره و 8،43 سنت در هر پوند مس در روز 31 دسامبر سال 2018 به 49،20 دلار در هر تن و 4،92 سنت در هر پوند در روز 30 آگوست  2019 سقوط کرد.

    این نرخ‌ها پس از اندکی بهبود، در روز 11 اکتبر به 56،70 دلار در هر تن کنسانتره و 5،67 سنت در هر پوند مس رسید، اما مجدداً این شاخص یک ماه بعد و در روز 22 نوامبر به 52،20 دلار در هر تن و 5،22 سنت در هر پوند عقب‌نشینی کرد.

    بر اساس ارزیابی موسسه فست مارکت، از سال 2018 تاکنون بیش از 1،3 میلیون تن به ظرفیت سالانه واحدهای ذوب افزوده‌شده که اکثر آن‌ها درواقع توسعه واحدهای ذوب موجود بوده است. به‌عنوان مثال، از ظرفیت‌های جدید حدود 650 هزار تن توسطYunnan Copper، معادل300 هزار تن توسط Hechi Nanfang Non-ferrous و حدود 150هزار تن توسط Zijin Mining ایجاد شده است.

    افزایش مورد انتظار تولید در سال آینده نیز موجب کاهش تعرفه معیار ذوب و پالایش کنسانتره مس در سال 2020 به 62 دلار در هر تن کنسانتره و 6،2 سنت در هر پوند مس شده که این نرخ پایین‌ترین سطح از سال 2011 و نزدیک به نقطه سر به سری برای بیش‌تر واحدهای ذوب که از خود معدن مس ندارند، شده است.

    وی در خصوص کاهش قابل‌ملاحظه شاخص سالانه TC/RC اظهار داشت: این وضعیت در نتیجه توسعه ظرفیت‌ها و تشدید رقابت واحدهای ذوب در کشور چین است. اکنون چین در حال بهبود ظرفیت‌های ذوب خود ازنظر حجم و تأثیرات زیست‌محیطی است.

    معاون دارایی‌های بین‌المللی KGHM همچنین گفت: این کمپانی باید به‌دقت وضعیت واحدهای ذوب چینی را زیر نظر داشته باشد، چراکه این واحدها تأثیر بزرگی بر بازارهای جهانی داشته‌اند. علاوه بر آن، عملکرد منفی قیمت محصول جانبی واحدهای ذوب، اسیدسولفوریک، سودآوری واحدهای ذوب چینی را در سال جاری بدتر کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر