صادرات سیمان به افغانستان

سیمان در زمستان ارزان می‌شود

عصر معدن- بازار سیمان آرام شد. اکنون هر کیسه سیمان با احتساب ارزش افزوده با قیمت ۲۵ هزار تومان در بورس کالا فروخته می‌شود. آیا کاهش قیمت سیمان در زمستان ادامه‌ دارد؟;

سیمان در زمستان ارزان می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد التهاب بازار سیمان تمام شد. در بازار دیگر برای خرید سیمان تقاضای بالایی وجود ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در بازار هم کیسه‌ای 39 تا 40 هزار تومان است.

    حالا عرضه سیمان به بورس کالا زیاد شده به طوری که نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان از صادرات سیمان به افغانستان خبر داد.

    غفاری گفت: عرضه سیمان زیاد شده که مازاد آن به افغانستان صادر می‌شود. در مرز افغانستان تولید سیمان زیاد است این در حالی است که صادرات سیمان به عراق فعلا منتفی است.

    او ادامه داد: صادرات سیمان آزاد است و دولت اعلام کرده چنانچه نیاز داخل کشور تامین شود، صادرات سیمان بلامانع است. این در حالی است که به دلیل قطع برق صادرات سیمان نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

    غفاری بیان کرد: اکنون بازار سیمان آرام و قیمت‌ها مناسب است. هر کیسه سیمان از درب کارخانه با قیمت 25 هزار تومان فروخته می‌شود.

    قیمت سیمان 18 هزار تومان می‌شود؟
    او توضیح داد: کارخانه‌ها حق ندارند سیمان را از شبکه‌های دیگر بفروشند و توزیع سیمان فقط از محل بورس کالاست. چنانچه در زمستان برق و گاز کارخانه‌ها قطع نشود و تولید تداوم داشته باشد قیمت سیمان به کمتر از 25 هزار تومان می‌رسد.

    فروشندگان می‌گویند گویا دولت برای ثبات قیمت سیمان به تولیدکنندگان وعده داده سوخت مازوت را به آنها تحویل دهد اما هنوز کارخانه‌هایی هستند که مازوت به دست‌شان نرسیده است.

    تولید سیمان زیاد شد
    غفاری با اشاره به سوخت جایگزین کارخانه‌های سیمان گفت: توزیع مازوت از قبل بهتر شده است. اگر شرکت پالایش با تولیدکنندگان همکاری کند برای زمستان دیگر دغدغه‌ای برای تولید و افزایش قیمت وجود ندارد. فعلا مازوت به دست بخشی از کارخانه‌ها رسیده است.

    این کارشناس صنعت سیمان گفت: تقاضا برای خرید سیمان وجود دارد. تولید از تقاضای موجود کشور بیشتر شده است. اگر انرژی پایدار باشد دیگر سیمان گران نمی‌شود.

    تولیدکنندگان از حالا دغدغه تامین سوخت را دارند. هفته گذشته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان گفته بود: « برای تحویل سوخت مازوت برخی کارشکنی‌ها می‌شود اما چنانچه قرار شود گاز صنایع در زمستان قطع و سوختی جایگزینش نشود، سیمان در زمستان گران می‌شود.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر