مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت:

دولت جلوى صادرات را نگرفته است

عصر معدن- سیف اله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: یکی از مشکلات ما در خصوص ثبت سفارش‌هاست. زیرا برای کالایی که در داخل تولید داشته باشد ثبت سفارش انجام نمی‌شود و برای کالاهایی که وارد می شود این کار انجام می شود.;

دولت جلوى صادرات را نگرفته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، وی افزود: اینکه گفته می شود دولت نباید در کار بخش خصوصی دخالت کند باید در نظر داشته باشید که ما اکنون به دلیل قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید به گونه ورود کرده و مشکلات را حل کنیم‌.

    امیری ادامه داد: اکنون یکسری از تولیدکنندگان محصولاتشان را در بورس عرضه نکردند و مشکلاتی به وجود آمده است‌. از این پس قرار شده هفته ای 5هزارتن شمش آلومینیوم در بورس عرصه شود 3هزارتن ایرالکو، هزارتن جاجرم و هزارتن المهدی. امید می رود این اقدام به رفع مشکلات تا حدودی کمک کند.

    وی گفت: دولت جلوی صادرات را نگرفته اما اگر قرار باشد که به طور کامل صادرات را آزاد بگذارد با شرایط موجود، هرچه هست از کشور صادر می شود و در نهایت مصرف کنندگان داخلی بدون ماده اولیه می مانند‌. از این رو بخش نامه هایی تهیه کردیم که صادرکننده‌ها اول محصولشان را در بورس عرضه کنند و اگر خریدار نداشت آن را صادر کند. این در حالی است که آلومینیوم المهدی حاضر به عرضه در بورس نمی شود و از این کار دوری می کند.

    وی ادامه داد: اینکه بخش خصوصی می‌گوید دولت به آنها کمکی نکرده دزست نیست زیرا اگر دولت هزینه های انرژی همچون آب برق و گاز را با نرخ آزاد به آنها بدهد توان صنایع معدنی کشور پایین خواهد آمد. در واقع اقدامات انجام شده بزرای اصلاح کردن امور است.

    امیرى درباره مشکلات عرضه آلومینیوم در بورس اظهار کرد: عدم عرضه در این مدت به دلیل ناهماهنگى در ستاد تنظیم بازار و بورس صورت گرفت. درواقع این موضوع منجر به وقفه در عرضه شد.
    وى افزود: در مورد ارز نیز دولت ارزى ندارد که بخواهد اختصاص بدهد.
    امیرى با اشاره به آمار واردات تصریح کرد: جالب است بدانید در کل سال ٩٦ به میزان ٤۰ میلیارد یورو واردات صورت گرفت اما در ٣ ماهه ٩٧ در حدود ٤٥ میلیارد یورو ثبت سفارش صورت گرفته است. درنتیجه به اندازه کافى کالا وارد بازار شده است اما برخى احتکار کرده‌ یا گران فروشى مى کنند.
    به گفته امیرى، این اتفاق صنایع پایین دستى را فلج مى کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر