هشدار درباره از دست رفتن بازارهای خارجی سیمان کشور به علت قطع برق

عصر معدن- تولیدکننده سیمان با اشاره به زیان های صنعت سیمان کشور از قطع برق گفت: قراردادهای بلند مدت خارجی با تضمین خسارت منعقد شده و نمی‌شود به یکباره با یک مصوبه همه تلاش ها را از بین برد.;

هشدار درباره از دست رفتن بازارهای خارجی سیمان کشور به علت قطع برق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ابراهیم غلام زاده با اشاره به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص مدیریت بازار سیمان ، گفت: طبق بند 5 مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیمان مشروط و محدود می گردد . این در حالی است که ظرفیت تولید سیمان کشور 80 میلیون تن و سیمان مورد نیاز داخل کشور 60 میلیون تن است.

    وی افزود: اگر بازارهای صادراتی از دست برود ، ایران با 20 میلیون تن سیمان مازاد مواجه خواهد بود که این زنگ خطری برای  صنعت سیمان کشور می باشد.

    این تولیدکننده سیمان تصریح کرد: برخی به غلط فکر می کنند صادرات سیمان برای سود بیشتر است ،این در حالی است که واقعا با اینهمه مانع برای صادرات و بحث بازگشت ارز و کمبود ناوگان حمل و ..... ، واقعا صادرات صرفه اش را از دست داده است ، اما صنایع سیمان مجبور هستند مازاد تولید خود  که در بازار داخل بفروش نمی رود را صادر کنند .

    غلام زاده با اعلام اینکه بازار سیمان داخلی بعلت قطع برق مدت یکی دوماه متلاطم میشود و تقاضا بالا می رود ، گفت: بعد از حل مشکل برق تقاضا کمتر از عرضه میشود و کارخانجات سیمان ده ماه از سال با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه هستند و درست نیست بخاطر این دوماه ، کل بازار صادراتی کشور را قربانی کنیم .

    وی اضافه کرد: در دو دهه گذشته سیاست کشور ، برنامه های توسعه پنج ساله و چشم انداز 20 ساله کشور مبتنی بر افزایش تولید سیمان ، فولاد ، آلومینیوم و  در مجموع صنایع انرژی بر به منظور صادرات بوده ، و در همین راستا برای تولید 120 میلیون تن سیمان جواز تاسیس کارخانه سیمان صادر شده است که بیش از 80 میلیون تن آن در مدار تولید است و ظرف یکی دو سال آینده این ظرفیت به 100 میلیون تن خواهد رسید .

    این‌تولیدکننده سیمان با بیان اینکه کارخانجات برای بازاریابی خارجی سرمایه گذاری کرده اند ، گفت: قراردادهای بلند مدت خارجی  با تضمین خسارت منعقد شده و نمیشود به یکباره با یک مصوبه همه تلاش ها را از بین برد.

    وی گفت: مگر میشود دو ماه به قراردادهای خارجی عمل نکرد ؟ این شیوه تجارت که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به اعتبار تجار ایرانی خسارات زیادی وارد خواهد نمود . امیدوارم مشکلات ناشی از کمبود  برق به خاموشی های مقطعی و یا نوبتی محدود شود و برق باعث آسیب به صادرات سیمان ایران نشود .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر