خودداری چین از واردات کالاهای آمریکایی

عصر معدن- آمار اقتصادی جدید منتشر شده، نشان می‌دهد جنگ تجاری باعث شده است چین به جای آمریکا از کشورهای دیگری کالا وارد کند.;

خودداری چین از واردات کالاهای آمریکایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، واردات کالاهای آمریکایی به چین در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کاهش پیدا کرد. اقتصاددانان می‌گویند این امر نشان می‌دهد روند توسعه اقتصاد چین آهسته شده است.

    زیوی رن، مدیرکل شرکت مدیریت دارایی "پن موچوآل" در این باره گفت: واردات یک کشور نشان دهنده وضعیت اقتصاد آن است و اقتصاد قوی همواره واردات بیشتری دارد اما آمار واردات ضعیف چین نشان داد که رشد اقتصادی این کشور ضعیف‌تر می‌شود.

    به گفته جف ان جی، اقتصاددان ارشد کنسرسیوم اقتصادی، این آمار بازتاب تقاضای داخلی ضعیف و رشد اقتصادی آهسته‌تر چین است. انتظار داریم رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه‌های آتی در سطح پایین فعلی تثبیت شود و در سال 2020 به شش درصد برسد.

    رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست 6.4 درصد بود اما اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز رشد 6.2 درصدی را برای سه ماهه دوم پیش بینی کردند.

    بر اساس گزارش شبکه ای بی سی نیوز، افت شدید واردات از آمریکا نشان می‌دهد جنگ تجاری باعث شده است چین به جای آمریکا، از کشورهای دیگر کالا خریداری کند که این به ضرر بخش‌های صادرات محور اقتصاد آمریکا بوده است.

    علاوه بر کاهش واردات، صادرات چین به آمریکا نیز حدود هشت درصد افت کرد در حالی که مازاد تجاری چین به میزان سه درصد رشد کرد و به 39 میلیارد دلار رسید.

    کارشناسان می‌گویند این آمار برای آینده مذاکرات تجاری آمریکا و چین خوب نیست.

    به گفته مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد مؤسسه کپیتال اکونومیست، دیر یا زود پرزیدنت ترامپ متوجه می‌شود وی هیچ کدام از چیزهایی که از چین درخواست کرده بود را دریافت نکرده است.

    رئیس جمهور آمریکا، چین را در توئیتر تحت فشار قرار داده و پنج شنبه گذشته نوشت: چین با عدم خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان آمریکایی، ما را مأیوس کرده است. وی از مواضع حمایت‌گرایانه خود در سلسله پیام‌های توییتی دفاع کرد و گفت: تعرفه‌ها ابزار مذاکرات بزرگی هستند و چین را به کاهش ارزش ارز خود متهم کرد.

    به گفته مارک ویلیامز، علاوه بر کاهش تقاضای چین برای کالاهای آمریکایی، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در دیداری که با همتای چینی خود در حاشیه نشست سران گروه 20 در ژاپن داشت، بیش از آنچه به دست آورده، به چین امتیاز داده است به خصوص در خصوص تسهیل محدودیت دسترسی به فناوری آمریکایی که برای این کشور قائل شد.

    هر چه دو کشور طولانی‌تر در کشمکش بمانند، هزینه‌های بیشتری بر اقتصاد جهانی تحمیل خواهد شد. جروم پاول، رئیس و سایر مقامات بانک مرکزی آمریکا به دقت وضعیت جاری را زیر نظر دارند. پاول در اظهاراتی که اواخر هفته گذشته در برابر کنگره آمریکا داشت، نسبت به پیامدهای تنش‌های تجاری بر رشد اقتصادی در داخل و خارج از آمریکا ابراز نگرانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر