با حمایت فولاد مبارکه؛

ایران به جمع سازندگان ماشین‌های جوش لیزری پیوست

عصر معدن- با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فتونیک تهران، قرارداد ساخت و بومی‌سازی سیستم لیزر فیبر ماشین جوش اسیدشویی شمارۀ ۲ شرکت فولاد مبارکه با مؤسسۀ علوم و فنون لیزر ایران به امضا رسید تا کشور ایران نیز به جمع معدود کشورهای صاحب دانش فنی تولید این تجهیزات منحصربه‌فرد بپیوندد.;

ایران به جمع سازندگان ماشین‌های جوش لیزری پیوست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص گفت: بسیار خرسندیم که شرکت فولاد مبارکه اخیرا به‌طور جدی درزمینۀ بومی‌سازی تجهیزات و کسب دانش فنی روز دنیا درزمینۀ صنعت فولاد با شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی همکاری‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است.
    وی افزود: پیش‌ازاین نیز شاهد بودیم که شرکت فولاد مبارکه با امضای قرارداد با شرکت دانش‌بنیان دیگری در قزوین تولید لامپ‌های اشعۀ ایکس را در کشور بنیان نهاد و این مایۀ عزت و سربلندی کشور است.
    ستاری تصریح کرد: بسیاری از تحریم‌ها را می‌توان با اتکا به همین حمایت‌ها و چنین اقداماتی بی‌اثر کرد.
    معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: این مهم است که فولاد مبارکه دارای یک مرکز علمی و فناوری باشد و بتواند با اتکا به ظرفیت‌های اقتصادی و دانش عملی موجود در شرکت و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان متخصص داخلی بسیاری از نیازهای صنعت را تأمین کند.
    در همین خصوص بهزاد بهادرانی مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه با اشاره به نقش ماشین‌های جوش در خطوط تولید گفت: واحدهای اسیدشویی شمارۀ 2 و نورد پنج‌قفسه‌ای ناحیۀ نورد سرد مجهز به ماشین جوش لیزری با منبع تولید لیزر به‌وسیلۀ گاز CO2  از شرکت TRUMPF آمریکاست و با‌توجه‌به اعمال تحریم‌های ظالمانه کشور آمریکا امکان تأمین قطعات یدکی و همچنین دسترسی به خدمات این شرکت غیرممکن گردیده است. این در حالی است که تکنولوژی تولید لیزرهای جدید فیبری در حدود توان‌های 10 کیلووات در انحصار شرکت‌های آمریکایی است و بروز هرگونه مشکل در سیستم جوش فعلی می‌تواند باعث توقف واحد اسیدشویی شمارۀ 2 و اختلال کامل در تولید خط نورد سرد شود.
    مسعود گل‌افشان، رئیس واحد قراردادهای توسعه و اجرای پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: با همکاری و پیگیری واحد تولید نورد سرد و واحد قراردادهای توسعه و اجرای پروژه‌های شرکت مقدمات این کار بزرگ فراهم و در نهایت روز یکشنبه نوزدهم آبان‌ماه سال جاری به عقد قرار داد با شرکت‌های داخلی منجر شد.
    وی با اشاره به مزیت‌های بومی‌سازی این قبیل تجهیزات در کشور گفت: عقد قرارداد با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، ضمن این‌که منجر به بومی‌سازی چنین تجهیزاتی می‌شود، ارتقای دانش فنی و امکان دست‌یابی به توان تولید تجهیزات High-Tech در کشور، عدم خروج ارز از کشور، صرفه‌جویی قابل‌توجه اقتصادی نسبت‌به خرید از خارج و عدم‌وابستگی به تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی و غربی را نیز به ارمغان می‌آورد و همچنین تداوم تولید محصولات سرد را در آینده تضمین خواهد کرد.
    گل‌افشان در خاتمه از زحمات و همکاری معاونت‌های خرید و تکنولوژی، کمیسیون معاملات و همچنین مدیران و کارشناسان نورد سرد و قراردادهای خرید که در قالب یک کار تیمی امکان دست‌یابی به این مهم را فراهم کردند، تشکر و قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر