چرا چادرملو بعنوان پنجمین شرکت برتر بازار سرمایه معرفی شد؟

عصر معدن- با توجه به تجربیات بورس های اوراق بهادار در سطح بین الملل، شناسایی شرکت های ممتاز یا دارای موقعیت برتر اغلب بر پایه معیارهای نقدشوندگی سهام، میزان تاثیر گذاری شرکت بر بازار و برتری نسبت های مالی انجام می شود.;

چرا چادرملو بعنوان پنجمین شرکت برتر بازار سرمایه معرفی شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، بر این اساس شناسایی شرکت های فعال تر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان داد وستد سهام در تالار معاملات (تعداد و ارزش سهام داد وستد شده)، تناوب داد وستد سهام در تالار معاملات (تعداد روزهای داد وستد شده و دفعات داد وستد شده) و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار (میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی) است.

    با نگاه به عملکرد سال گذشته چادرملو می توان به دلایل قرار گرفتن این شرکت در ردیف پنجم 40 شرکت برتر بازار سرمایه پی برد . مجموع تولید محصولات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو شامل تولید سنگ آهن - کنسانتره آهن 0 گندله و آهن اسفنجی و نیز شمش فولاد بالغ بر 15 میلون تن بوده که نسبت به سال 1396 از 8 درصد رشد برخوردار بوده است . همچنین میزان فروش نیز در سال 1397  مبلغ 70 هزار و 404 میلیارد  ریال بوده که نسبت به سال 1396 بیش از 100 درصد  افزایش داشته در نتیجه  سود حاصل از درآمدهای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بالغ بر 27 هزار و 868 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن بیش از 108 درصد  رشد داشته است .

    در سال جاری نیز این شرکت به‌روند رو به رشد خود ادامه داده است به‌طوری‌که در شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1398 مجموعاً فروش بیش از  46 هزار  میلیارد ریال به‌ثبت رسانده است که فروش شرکت نسب به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 68 درصدی بوده است. این رشد 68 درصدی فروش در شش‌ماهه سال جاری ناشی از افزایش مقداری فروش و همچنین رشد نرخ فروش محصولات شرکت بوده است.

    مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  در این باره اظهار داشت : بدیهی است این رشد قابل توجه ناشی از  دست یابی به اهداف تولید فراتر از برنامه، بهره برداری از کارخانه مگامدول احیای مستقیم که حاصل  تلاش کلیۀ کارکنان ، رهنمودها و همراهی صاحبان محترم سهام و سیاستهای متخذه توسط هیأت مدیره می باشد .
      ایـن شـرکت در سال 1397 بـا اتخاذ تدابیر مناسب مشکلات پیش روی را  تا حد امکان برطرف نموده و در حصول  به اهداف پیش بینی شده، از جمله استفاده از حداکثر ظرفیت ساخت داخلِ لوازم، تجهیزات و قطعات یدکیِ مصرفی در مجتمع های معدنی و صنعتی ، بیش از  64 هزارو 900 نفر ساعت  دوره هایِ آموزشی برای کارکنانِ امانی و پیمانکاران برگزار نموده است.
    همچنین طی سال 1397 ، در تداوم برنامه های ارتباط صنعت با دانشگاه  ، دوره های کارآموزی دانشجویان دانشگاههای کشور ، در گرایشـهای استـخراج ، فـرآوری ، تولید ، برق و مکانیک در مجتمع های معدنی و صنعتی ، به میزان 8 هزار و ,842 نفر ساعت برگزار کرده است.
    مهندس نوریان همچنین در خصوص طرح ها و برنامه های در دست اقدام چادرملوگفت  :  با توجه به مجوز اکتشاف صادر شده از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ 28/11/1397 برای معدن ( D19  ) عملیات اجرایی اکتشاف مقدماتی و تفصیلی این معدن آغاز شده است.
    انتظار داریم  با  دستیابی به سنگ آهن تودۀ معدنی ( D19  ) ، از بـروز ریسک فقـدان ذخیـرۀ معـدنی مناسب جلوگیری نمائیم . وی برآورد هزینه سرمایه گذاری اجرای این طرح را ، حدود 19 هزار میلیارد ریال عنوان کرد .
    وی سایر طرح های این شرکت را به شرح زیر اعلام کرد .

    1- طرح احداث نیروگاه خورشیدی :
    شرکت نسبت به احداث یک واحد نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی ، در جوار نیروگاه 500 مگاواتی سیکـل تـرکیبی خـود در مجتمع صنعـتی ، اقـدام و مقـدمات عملـیات اجـرایی آن آغـاز شده است. هزینه سرمایه گذاری در طرح فوق به میزان 7 میلیون یورو خواهد بود.

    2-  مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر :
    به موجب مصوبه هیأت مدیره شرکت ، موضوع مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر همواره مورد توجه مدیریت بوده است. شرکتهای سرمایه پذیر عمدتاً در زمینه های معدن و صنایع معدنی وابسته ، تأمین و انتقال آب و تأمین مالی فعالیت می نمایند. طی سال 1397 مبلغ 5 هزارو 318 میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر ، پرداخت شده است.

    3-  مشارکت در بهره برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه های تولید کنسانتره به میزان  12  و نیم میلیون تن :
    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فکور صنعت ، هرکدام با مشارکت به میزان 33و 3 دهم  درصد موضوع سرمایه گذاری در استفاده از ذخائر سنگ آهن کشور استرالیا و تولید 12 و نیم میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق السهم مشارکین ، مطابق برنامۀ زمان بندی پرداخت شده است.
    سـرمایه گـذاری طرح تا پایان فاز 1 که کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره به بهره برداری خواهد رسید ، به مبلغ 461 و نیم  میلیون دلار آمریکا می باشد که 20 درصد آن توسط سهامداران و 80 درصد آن بصورت فاینانس از تسهیلات سیستم بانکی با بهره حدود 3 درصد تامین خواهد شد .

    محمود نوریان در ادامه، طرح ها و فعالیت های سرمایه ای آتی شرکت را هم اینگونه بیان کرد :

    1- طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال :

    اجرای طرح مذکور با برآورد سرمایه گذاری حداقل به میزان 20  هزارو 974 میلیارد ریال (شـامل 89 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه می باشد.

    2-  طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت 1/1 میلیون تن در سال :
    اجرای طرح مذکور با پیش بینی سرمایه گذاری حداقل به میزان 11 هزارو 673 میلیارد ریال (شامل 52 میلیون یورو) در دسـت مـطالعه می باشد.
    وی در خصوص تامین مالی این دو پروژه گفت : شرکت درگذشته امکان دریافت فاینانس خارجی (ژاپن) برای هزینه های احداث کارخانۀ گندله سازی جدید و با ظرفیت 4 میلیون تن در سال و همچنین امکان استفـاده از تسهیلات بانک ایـران و اروپـا ، برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خرید ماشین آلات و تجهیزات بخش خارجی احداث کارخانه های نورد خود را دنبال نموده است. لیکن محدودیتهای ناشی از اعمال تحریم های آمریکا علیۀ ایران، تلاشهای گذشته را فعلاً با وقفه مواجه کرده است.

    3- مشارکت در احداث کارخانه های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تأسیسات زیربنایی منطقۀ آزاد تجاری مُکران :
    موضوع مشارکت در احداث کارخانه های  تولید گندله ، آهن اسفنجی ، فولاد و تأسیسات زیربنایی در منطقۀ آزاد تجـاری مُکران واقـع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکتهای معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر ، فولاد مبارکه) از برنامه های بلند مدت شرکت می باشد.
    مشارکت در طرحهای سایر شرکتها  :
    1- شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس :
    هدف عمدۀ طرح انتقال آب نمک زدائی شده ، توسط سه خط انتقال از خلیج فـارس به صـنایع جنـوب شرق کشور و تأمین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع های تولیدی در حال بهره برداری و طرح های توسعه آنها شامل : معـادن مس سـرچشمـه ، سنـگ آهن گـل گهر، سنـگ آهـن چادرملو (استان های هرمزگان، کرمان و یزد) می باشد.
    مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تأمین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتاً به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی  می گردد.
    وی در این زمینه افزود: اجرای قطعۀ سوّم طرح  به طول 360 کیلومتر مربع از مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد و همچنین انشعاب تا مجتمع معدنی چادرملو در حدود 150 کیلومتر  می باشد.
    قطر نامی لوله های مورد استفاده در این قطعه 1 هزارو 300 و 900 میلیمتر می باشد، دبی آب انتقالی در این مسیر 1 و نیم  مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.
    در این قطعه عملیات نقشه برداری و مسیرگشایی از طریق مناقصۀ عمومی به پیمانکار واگذار گردیده، و تاکنون با مبلغ 110 میلیارد ریال هزینه و 23 درصد ، پیشرفت فیزیکی بعمل آمده است . خاتمه عملیات اجرایی مهر ماه سال 1399 پیش بینی گردیده است.
    مدیر عامل چادرملو کلّ سرمایه گذاری پیش بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی را 110 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : تا پایان سال 1397 بیش از 47 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

    2-  مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرحهای تولید فولاد  :
    مهندس نوریان اضافه کرد: در راستای مصوبات هیأت مدیره و در جهت مشارکت با بخشهـای خصوصی، این شرکت اقدام به مشارکت در سرمایۀ شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان 30 درصد ، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 43 درصد ، شرکت صنایع آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد ، شرکت فولاد شاهرود به میزان 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد سهام ، نموده است.

    همچنین این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال ، به میزان 31 درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان ، مشـارکت نموده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره برداری می باشد.

    یاد آوری می شود چادرملو در مجمع عمومی خود به ازای هر سهم  700 ریال  سود بابت درآمد هر سهم در سال مالی 1397 تقسیم کرد که نسبت به سال مالی 1396 به میزان 456 ریال ، معادل 121 درصد افزایش داشته است .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر