حذف اثرلایه کروماته در ورق‌های گالوانیزه در فولادمبارکه اصفهان

عصر معدن- با به ثمــــر رسیـــــدن پروژۀ تحقیقــــــــــاتی مشتــــــرک میــــــان کارشناسان شرکت فولاد مبارکه و دانشکدۀ مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان اثرلایۀ کروماته در ورق‌های گالوانیزه حذف شد و رضایت‌مندی مشتریـــــــان در این حوزه افزایش یافت.;

حذف اثرلایه کروماته در ورق‌های گالوانیزه در فولادمبارکه اصفهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهندس فرایند گروه فنی تولید ناحیه نورد سرد ضمن اعلام این خبر گفت: این پروژه در  سال 96 تعریف شد و در همین زمینه مقاله‌ای در سمپوزیوم فولاد سال 97 به‌صورت حضوری ارائه گردید. در ادامه با تلاش تیم پژوهشی متشکل از دانشکدۀ مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری واحدهای تولید ورق گالوانیزه و تحقیق و توسعه و فنی پشتیبانی، طرح پژوهشی «ارزیابی جوشکاری مقاومتی نقطه‌ای ورق‌های گالوانیزه دارای اضافه جرم پوشش کروماته در لبۀ ورق» به بار نشست.

    جمال آشوری با اشاره به چکیدۀ این پروژه اظهار داشت: بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد ضخامت پوشش روی تأثیر به‌سزایی بر موقعیت و عرض منطقۀ مجاز جوشکاری دارد. پوشش‌های کروماته بر روی ورق گالوانیزه دارای مقاومت الکتریکی کمی است، در‌حالی‌که کاهش ضخامت پوشش کروماته برای مصارف قطعات توصیه شده است. با وجود این، پوشش کروماته رسوب‌کرده در کنارۀ ورق گالوانیزه منجر به ایجاد ترکیبات اکسیدی و نامحلول در لبۀ ورق، ایجاد ترک و حفرۀ دارای هوا در اطراف پوشش و در نتیجه تغییر در مقاومت الکتریکی پوشش می‌شود.

    وی با بیان این‌که با اعمال فرایند سطحی پیشنهادی بر لبۀ ورق در خانۀ مشتری، اثرلایۀ کروماته حذف شده است تصریح کرد: با این اقدام عدم رضایت مشتریان در حوزۀ جوشکاری نامناسب کاهش یافته است.
    این مهندس فرایند گروه فنی تولید ناحیۀ نورد در پایان از زحمات مدیریت ناحیۀ نورد سرد، واحدهای تحقیق و توسعه، آزمایشگاه و پشتیبانی فنی مشتریان و دیگر واحدهای مرتبط، قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر