چین پول نفت و زغال‌سنگ روسیه را به یوان پرداخت کرد

عصر معدن- چند شرکت چینی از ارز ملی خود برای خرید نفت و زغال‌سنگ روسیه در ماه مارس استفاده کردند و این محموله‌ها حالا در راه چین هستند.;

چین پول نفت و زغال‌سنگ روسیه را به یوان پرداخت کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایبِنا، نفت و زغال‌سنگ روسیه که هزینه آن با یوان پرداخت‌ شده بود، به سمت چین می‌رود. این دو کشور تلاش می‌کنند تجارت انرژی خود را در بحبوحه افزایش خشم جهانی علیه روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین حفظ کنند.

    چندین شرکت چینی از ارز ملی خود برای خرید زغال‌سنگ روسیه در ماه مارس استفاده کردند. این اولین محموله از زمان اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه و قطع ارتباط بانک‌های آن از سیستم مالی بین‌المللی است که در ماه جاری میلادی وارد چین می‌شود و هزینه آن به یوان پرداخت شده‌است.

    فروشندگان نفت خام روسیه امکان پرداخت یوان را برای خریداران بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا فراهم کرده‌اند. اولین محموله‌های نفت اسپو که با یوان خریداری‌شده در ماه مه به پالایشگاه‌های مستقل چین تحویل داده می‌شود.

    مسکو یک سازوکار پرداخت روپیه و روبل به خریداران نفت هندی پیشنهاد داده و عربستان هم در حال مذاکره با پکن برای قیمت‌گذاری بخشی از نفت خود به یوان است.

    البته احتمالاً یوان خطر جدی برای سلطه دلار حداقل در کوتاه‌مدت نخواهد بود. در 2019، از ارز آمریکا برای 88 درصد از نقل‌وانتقالات مالی خارجی استفاده‌شده است درحالی‌که این رقم برای یوان به 4.3 درصد می‌رسد.

    هزینه زغال‌سنگ مورد استفاده در فولادسازی و همچنین نیروگاه‌های برق به یوان پرداخت شده‌است. این معاملات معمولاً به دلار آمریکا انجام می‌شد، اما بسیاری از خریداران چینی موقتاً و به‌دنبال قطع ارتباط بانک‌های روسیه از سوئیفت، معاملات خود را متوقف کرده‌بودند.

    روسیه در سال گذشته میلادی دومین عرضه‌کننده زغال‌سنگ به چین بود. درحالی‌که بسیاری از خریداران چینی علاقه‌مند به واردات بیشتر از روسیه هستند اما موانع لجستیکی و مالی جریان واردات از این کشور را محدود کرده‌اند.

    ارزش روبل روسیه دراین‌بین به سطح قبل‌از حمله به اوکراین بازگشته است. ارزش روبل در اوایل ماه مارس به حدود 140 در برابر دلار آمریکا رسیده بود. اما حالا دوباره به حدود 80 بازگشته‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر