وزیر صمت در مجتمع مس سونگون تاکید کرد :

سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی در ۱۷ طرح مجتمع مس سونگون/ رکورد افزایش تولید در صنعت مس

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز ۳ تغلیظ و واحد های ذوب و پالایش مجتمع مس سونگون گفت: همزمان با آغاز مسئولیتم در وزارت صمت که همزمان با دور جدید تحریم ها بود، هم در تولیدات عمده انواع کالا و هم در موضوع تنظیم بازار با چالش هایی مواجه بودیم که به حمدالله با همراهی ارزشمند همه صنعتگران و تولیدکنندگان و همچنین در سایه تلاش خستگی ناپذیر همه دست اندرکاران، امروز شاهدیم که عموم تولیدات منتخب کشور رشد داشته است.;

سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی در ۱۷ طرح مجتمع مس سونگون/ رکورد افزایش تولید در صنعت مس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: با وجود تشدید تحریم ها در سال 98، شرایط به وجود آمده مؤید عبارت "ما می توانیم" در میدان عمل بوده است.

    وی ادامه داد: در 8 ماهه سال جاری تولیدات منتخب کالایی از جمله فولاد بیش از 6.5 درصد، محصولات فولادی 8.5 درصد، انواع شیشه و جام بالای 17 درصد، کاشی و سرامیک 6.5 درصد، سیمان 5 درصد، صنایع غذایی مجموعاً 15 درصد، انواع داروهای انسانی بالای 30 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

    رحمانی تصریح کرد: توسعه صنعتی در همه نقاط کشور و در همه رشته‌های صنعتی مورد توجه بوده است.

    وی با اشاره به محور های هفتگانه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری گفت: انقلاب معدنی و توسعه صنایع معدنی امسال به صورت ویژه در دستور کار است.

    وزیر صمت افزود: امسال یکی از ویژگی‌های کار در حوزه صنایع و معادن، براساس برنامه و مطابق آمایش سرزمینی، اجرایی می‌شود.

    رحمانی گفت: یکی از برنامه های وزارت صمت در سال جاری توجه خاص به مناطق محروم و کم برخوردار است و این در حالی است که که کمترین اتکا را به بودجه های دولتی داریم.

    کشور در تولید مس رکورد دار شده است

    وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با پیگیری های صورت گرفته و اقدامات انجام شده میزان تولید مس در کشور افزایش قابل توجهی داشته و امسال در تولید این محصول رکورد دار شده ایم.

    رحمانی با اشاره به برنامه افتتاح طرح های مجتمع مس سونگون خاطرنشان کرد: امروز مجموعاً 17 پروژه شرکت ملی مس در این مجتمع اجرا می‌شود که سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد یورو را شامل می شود که معادل 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و سال آینده اولین کاتد مس را در این واحد استحصال می کنیم.

    وی تصریح کرد: در توسعه صنایع معدنی، لحاظ مسائل زیست محیطی مبنا و پایه عملکرد ماست و ما از اول اجازه احداث واحد آلاینده را نمی‌دهیم، لذا احداث کارخانه اسید سولفوریک در مجتمع مس سونگون در حال پیگیری است.

    وی ادامه داد: فعال سازی ظرفیتهای معدنی و صنایع معدنی استان‌های همجوار با استان آذربایجان شرقی نیز در دستور کار است.

    وزیر صمت گفت: از همه سرمایه‌گذاران برای توسعه طرح‌های معدنی و صنایع معدنی این منطقه از جمله شهرک صنعتی تخصصی مس و صنایع پایین دستی در این منطقه دعوت می‌کنیم.

    رحمانی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که به همه استان‌ها ابلاغ شده است، انتقال حساب ها و گردش مالی شرکت‌ها به استان‌های محل استقرار، تامین تدارکات و همچنین جذب نیرو از مناطق همجوار طرح ها بوده است.

    وی ادامه داد: باید آثار فعالیت و سرمایه‌گذاری های انجام شده برای مردم مناطق مجاور ملموس باشد، همچنین انتظار می رود در حوزه کمک ها و مسئولیت های اجتماعی نیز واحدها این رویکرد را دنبال کنند.

    رحمانی اعلام کرد: طبق قانون مقرر شده است، 15 درصد از درآمدهای واحدهای معدنی صرف شهرهای محل استقرار و تامین برخی زیرساخت‌های موردنیاز در آن مناطق شود.

    وی با اشاره به برخی طرح‌های تکمیلی و توسعه صنایع مس گفت : تکمیل طرح ذوب پالایش و همچنین فاز 3 تغلیظ در این مجتمع دنبال می شود و امیدوارم با ظرفیت های خوبی که در این منطقه وجود دارد، گام‌های خوبی برای توسعه واحد برداشته شود.

    وزیر صمت گفت: در حوزه اکتشافات کارهای بسیار بزرگی در کشور انجام شده است و استان آذربایجان شرقی نیز از جمله یکی از مناطق محوری در اکتشافات معدنی کشور است.

    وی با اشاره به اهمیت توسعه معادن کوچک در سطح کشور افزود: این مهم به عنوان یکی از برنامه‌های 34 گانه وزارت صمت در سال جاری دنبال می‌شود و تمامی تولیدات این معادن از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی به صورت تضمینی و بلندمدت با نرخ روز خریداری خواهد شد.

    رحمانی ادامه داد: تمامی طرح های بزرگ صنعتی و معدنی در سطح کشور به طور همزمان در حال رصد و دنبال به ثمر نشستن هر یک از آنها هستیم.

    وی ادامه داد: فقط در قالب طرح های در دست اجرای ایمیدرو امسال بیش از 3.6 میلیارد دلار طرح افتتاح و یا آماده بهره برداری است.

    رحمانی گفت: به عنوان مثال، طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن تولید شمش با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1.2 میلیارد دلار هم اکنون آماده افتتاح است و ظرفیت تولید این محصول را در کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

    ساخت داخل محور رونق تولید

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنان خود با اشاره به سفر اخیر خود به استان اصفهان و افتتاح طرح ای پی آی در شرکت فولاد که موجب صرفه‌جویی ارزی بالا و 250 میلیون دلار در سال می‌شود، گفت: ما تا افق 1400 داخلی سازی بیش از 10 میلیارد دلار انواع واردات را در دستور کار قرار دادیم.

    رحمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص راه اندازی نمایشگاه دائمی ساخت داخل افزود: از شرکت ملی مس انتظار دارم در حوزه تخصصی خود این نمایشگاه را دایر کند و تا ساخت داخل آخرین قطعه وارداتی مورد نیازش این برنامه را با جدیت پیگیری کند.

    وی تصریح کرد: سامانه دائمی توانیران نیز به عنوان نمایشگاه دائمی معرفی نیازمندی و عرضه توانمندی ها تا چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.

    وزیر صمت خاطر نشان کرد: این صنعت باید ارتباط خود را با دانشگاه ها تقویت کند و عملکرد مناسبش در تنظیم بازار این کالا را تداوم بخشد.

    رحمانی گفت: صنعت مس سال گذشته در صادرات و بازگشت ارز ناشی از صادرات نیز عملکرد قابل قبولی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر