پلاتین گران‌تر می‌شود/احتمال عقب‌گرد پالادیوم

عصر معدن- تحلیلگران می‌گویند پلاتین در سال‌های ۲۰۱۹ احتمالا به قیمت بالاتری صعود خواهد کرد و انتظار می‌رود پالادیوم نیز به روند صعودی خود ادامه دهد اما احتمال پایین رفتن اندک قیمت این فلز ارزشمند وجود دارد.;

پلاتین گران‌تر می‌شود/احتمال عقب‌گرد پالادیوم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، انتظار می‌رود پالادیوم در سال 2018 با کمبود عرضه در برابر تقاضای بالاتر مواجه شود؛ درنتیجه قیمت این فلز ارزشمند اخیرا به رکورد بالایی صعود کرده است. اما قیمت پلاتین تحت تاثیر مازاد عرضه بر تقاضا، به پایین مرز 800 دلار در هر اونس سقوط کرده است و به سوی کاهش سالانه پیش می‌رود.

    بهای هر اونس پالادیوم از ابتدای امسال تاکنون 19 درصد رشد کرده، در حالی که هر اونس پلاتین 15 درصد کاهش قیمت داشته است.
    سوکی کوپر - تحلیلگر فلزات ارزشمند در شرکت "استاندارد چارترد" -به کیتکونیوز گفت: پیش‌بینی می‌شود پالادیوم در سال 2019 همچنان با کمبود عرضه مواجه شود و از قوی‌ترین عوامل عرضه و تقاضا برخوردار است. با این حال وی و سایر تحلیلگران گوشزد کردند قیمت پالادیوم درصورت سودگیری در آینده نه چندان دور، ممکن است از سطح فعلی عقب‌نشینی کند با این حال هم‌چنان بالا خواهد بود.
    بانک "استاندارد چارترد" کمبود عرضه پالادیوم نسبت به تقاضا را 765 هزار اونس در سال 2019 پیش‌بینی کرده است و انتظار دارد پالادیوم سال 2019 را در قیمت 1100 دلار در هر اونس به پایان ببرد و میانگین قیمت آن در کل سال 1058 دلار باشد. بانک ABN AMRO میانگین قیمت این فلز در سال میلادی آینده را 1056 دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد این فلز در سه ماهه
    اول تا رکورد 1125 دلار صعود کرده و سپس تا سه ماهه چهارم به 1000 دلار سقوط کند.
    شرکت ناتیکسیس میانگین قیمت پالادیوم برای کل سال 2019 را 1015 دلار پیش‌بینی کرده است، در حالی که کومرس بانک و کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کردند این فلز در نیمه اول
    سال تحت تاثیر ثابت ماندن یا کاهش تقاضای خودرو، به حدود 1000 دلار عقب‌نشینی خواهد کرد.
    استفاده اصلی پالادیوم در کاتالیزورهای خودروست و بازارها به فروش قوی خودرو در بازارهای بزرگی مانند آمریکا و چین چشم دوخته‌اند.
    به گفته کوپر، ریسک اصلی برای قیمت پالادیوم این است که خودروسازان از پلاتین بیش‌تر استفاده کنند. معمولا پالادیوم به دلیل ارزانی قیمت برای خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفته اما در چند ماه اخیر از پلاتین گران‌تر شده است.
    پلاتین ارزش خود را بازمی‌یابد
    به گفته تحلیلگران، دو عامل به تقاضا برای پلاتین آسیب زده‌اند. خودروهای دیزلی به پلاتین نیاز دارند اما این نوع خودروها، سهم بازارشان را از دست داده‌اند. هم‌چنین تقاضا برای جواهرات پلاتین نیز به خصوص در کشور مصرف کننده بزرگی مانند چین ضعیف شده است.
    با این حال اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت پلاتین بهبود پیدا کند. "استاندارد چارترد" انتظار دارد میانگین قیمت هر اونس پلاتین در کل سال میلادی آینده حدود 960 دلار باشد. این بانک انتظار دارد مازاد عرضه به تقاضا از 406 هزار اونس در سال 2018 به 406 هزار اونس در سال 2019 کاهش پیدا کند. بانک ABN AMRO میانگین قیمت این فلز در سال میلادی آینده را 988 دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد قیمت این فلز در سه ماهه اول به 875 دلار برسد و تا سه ماهه چهارم به 988 دلار صعود کند.
    کومرس بانک برآورد کرده قیمت هر اونس پلاتین از 800 دلار در سه ماهه اول به 900 دلار تا پایان سال 2019 رشد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر