سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس:

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی فلزات تاسیس خواهد شد

عصر معدن- علی‌اکبر ایرانشاهی گفت: درخواست‌های زیادی برای تاسیس صندوق بخشی به اداره نظارت بر نهادها ارسال شده است. باتوجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر تنها امکان صدور مجوز صندوق سرمایه‌گذاری بخشی را در دو صنعت شیمیایی و فلزات اساسی داریم. درخواست‌هایی در خصوص تاسیس صندوق در صنعت فلزات وجود دارد و به‌زودی موافقت اصولی چندین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت مذکور را صادر خواهیم کرد.;

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی فلزات تاسیس خواهد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، علی‌اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در مورد آخرین تغییرات وضعیت سکتورفاندها (صندوق‌های بخشی)، اظهار کرد: مقررات صندوق بخشی فعال، ابلاغ شده است و در حال حاضر نماد پتروآگاه یک صندوق بخشی فعال به‌حساب می‌آید که امکان فعالیت در چارچوب‌های تعیین شده و انجام معاملات در صنعت شیمیایی را دارد.

    وی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مزایای مشترک و همچنین منحصر به فرد هستند، ابراز کرد: مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها یکی از مزایای مشترک مابین صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ ترکیب دارایی و انتخاب نمادهای ارزنده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور اصولی انجام خواهد شد و به این واسطه بیشترین منفعت به سرمایه‌گذاران می‌رسد.

    ایرانشاهی تشریح کرد: به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ملزم هستند که بیش از 30 درصد دارایی‌های خود را حداقل در 3 صنعت سرمایه‌گذاری کنند و از این بابت صندوقی متنوع به‌حساب می‌آیند. البته صندوق‌های بخشی (Sector Fund) نیز جزئی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به‌حساب می‌آیند اما شرایط و ویژگی‌های متفاوتی دارند.

    سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بیان کرد: ویژگی منحصر به‌فرد صندوق‌های بخشی مربوط به تمرکز سرمایه‌گذاری بخش عمده منابع در یک صنعت بخصوص می‌شود. این صندوق به نیاز سرمایه‌گذارانی پاسخ می‌دهد که نسبت به سرمایه‌گذاری در یک صنعت مشخص، دیدگاه مثبتی دارند اما نسبت به انتخاب صحیح و بهینه نمادها دچار تردید هستند. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند بازدهی خوبی برای اشخاص غیرمتخصص ایجاد کند.

    وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه درخواست جدیدی برای تاسیس صندوق بخشی وجود دارد؟ گفت: درخواست‌های زیادی برای تاسیس صندوق بخشی به اداره نظارت بر نهادها ارسال شده است. با توجه به مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در حال حاضر تنها امکان صدور مجوز صندوق سرمایه‌گذاری بخشی را در دو صنعت شیمیایی و فلزات اساسی داریم؛ البته با بررسی شرایط بازار و عملکرد صندوق بخشی، تاسیس صندوق بخشی در سایر صنایع به اعضای هیات مدیره ارائه شده است.

    ایرانشاهی در تکمیل سخنان خود، افزود: درخواست‌هایی در خصوص تاسیس صندوق در صنعت فلزات وجود دارد و به‌زودی موافقت اصولی چندین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت مذکور را صادر خواهیم کرد. همچنین درخواستی برای تبدیل یک صندوق سرمایه‌گذاری مختلط به بخشی نیز وجود دارد که احتمالا تا هفته آینده مجوزهای لازم برای تغییر ماهیت آن صادر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر