ارزانی کم‌سابقه پلاتین در پی شوک‌ ارزی

عصر معدن- قیمت پلاتین در پی ریزش ارزش لیر ترکیه که در بازارها منعکس شد و افت ارزش ارز آفریقای جنوبی - بزرگترین تولیدکننده پلاتین جهان - را به دنبال داشت، به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال اخیر سقوط کرد.;

ارزانی کم‌سابقه پلاتین در پی شوک‌ ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، هر اونس پلاتین برای تحویل در اکتبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با 0.9 درصد کاهش، در 777.30 دلار بسته شد که پایین‌ترین قیمت در یک دهه اخیر بود و حدود 6.3 درصد کاهش هفتگی داشت.
    پلاتین با فروش گسترده از سوی سرمایه‌گذارانی روبه‌رو شد که به دلار به عنوان یک دارایی مطمئن هجوم بردند و با بالابردن ارزش این ارز، فلزات ارزشمندی که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر کردند.
    اما پلاتین که عمدتا در دستگاه‌های کاهش دهنده آلودگی خودروها به کار برده می‌شو، د نسبت به سایر فلزات ارزشمند کاهش قیمت بیشتری داشته است.
    پلاتین که زمانی قیمتی‌تر از طلا و پالادیوم بود، از سطح قیمتی که در ژانویه داشت 25 درصد سقوط کرده و به پایین 780 دلار رسیده است. پلاتین هفته گذشته به پایین‌ترین قیمت خود از اکتبر سال 2008 تاکنون سقوط کرد و رکورد قیمت پایین جدیدی نسبت به طلا برجای گذاشت.
    به گفته کارستن منکه، تحلیلگر شرکت "جولیوس بائر" سوییس،  دورنمای پلاتین تغییر کرده و علت آن ضعف راند آفریقای جنوبی است. ارزش راند در برابر دلار طی یک هفته بیش از 10 درصد سقوط کرده و درآمد شرکت‌های آفریقای جنوبی که حدود 70 درصد از پلاتین جهان راتولید می‌کنند را تقویت کرده و از فشار روی آنها برای کاهش تولید کاسته است.   در حالی که کاهش تولید برای مقابله با مازاد عرضه با توجه به عدم رشد چندان تقاضا برای پلاتین ضروری به نظر می‌رسد.
    تحلیلگران در شرکت "متال فوکوس" انتظار دارند در بازار پلاتین در سال میلادی جاری 40 هزار اونس مازاد عرضه این فلز وجود داشته باشد. اما جانسون متی برای امسال مازاد عرضه 316 هزار اونس را پیش بینی کرده که بزرگترین میزان از سال 2011 است.
    متوسط هزینه نقدی تولید پلاتین در آفریقای جنوبی 834 دلار در سال گذشته بود.
    به گفته جاناتان والتر، در بانک میتسوبیشی، اگر ارزش راند ضعیف‌تر شود تولید کنندگان فضای بیشتری خواهند داشت و تولید پرهزینه در برخی از معادن استخراج این فلز ادامه خواهد داشت.
    پلاتین از ابتدای امسال با رشد ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به اختلافات تجاری که به رشد اقتصادی لطمه زده و تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز را محدود می‌کند، کاهش پیدا کرده است. همچنین عامل دیگری که باعث عملکرد ضعیف پلاتین شده، افت فروش خودروهای دیزلی فولکس واگن پس ازکشف تقلب این شرکت در آزمایش‌های آلایندگی خودروها بوده است. اوتوکالاتالیست‌ها از هر دو فلز پلاتین و پالادیوم استفاده می‌کنند اما موتورهای دیزلی پلاتین بیشتری استفاده می‌کنند.

    با این حال اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت فلزی بهبود پیدا کند. در نظرسنجی که رویترز در ژوییه داشت،  29 تحلیلگر پیش‌بینی کردند قیمت هر اونس پلاتین امسال به 922 دلار و در سال2019 به 972 دلار می‌رسد
    وی در ادامه افزود: طبق نتیجه اکتشافات این 100 محدوده، در 21 استان وجود معدن طلا محرز شده است و از این 21 استان 12 استان به گواهی کشف و معدن رسیده‌اند.

    برنا در توضیح وضعیت فعلی ذخایر طلا در کشور گفت: اکنون 24 معدن طلا فعال در کشور داریم که ذخایر قطعی آنها 250 تن و ذخایر احتمالی‌شان 340 تن است که به زودی به استخراج 8 تن طلا در سال نزدیک می‌شوند.

    عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معدن زرشوران را بزرگترین ذخیره طلا کشور در کلاس جهانی دانست و گفت: این معدن قصد دارد به تولید سه تن طلا در سال برسد. بعد از معدن زرشوران، معدن ساریگونی در صورت تکمیل اکتشاف، جزو ذخایر بزرگ کشور محسوب می‌شود که این معدن از سال گذشته به تولید سالانه سه تن طلا رسیده‌ است.

    برنا در پایان از حضور بخش خصوصی در اکثر معادن کشور خبر داد و گفت: فقط معادن زرشوران، کوه‌دم، هیرد و موته دست بخش دولتی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر