صادرات محصولات حوزه معدن از ۵ میلیارد دلار گذشت

عصر معدن- بررسی آمارهای تجارت خارجی در پنج ماهه ابتدایی امسال حاکی از صادرات پنج میلیارد و ۸۸ میلیون دلاری محصولات بخش معدن و صنایع معدنی است. آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۲۶ درصدی نشان می‌دهد.;

صادرات محصولات حوزه معدن از ۵ میلیارد دلار گذشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، این میزان صادرات معادل 21 میلیون و 978 هزار تن انواع محصولات است که از نظر وزنی نیز افزایشی 11 درصدی داشته است.

    برپایه این گزارش، در این مدت بیشترین میزان صادرات مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با بیش از سه میلیارد و 89 میلیون دلار و ثبت رشد 176 درصدی بود.

    پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با صادرات 621 میلیون و 600 هزار دلاری و رشد 82 درصدی در مکان دوم قرار گرفته است.

    در پنج ماهه نخست امسال همچنین «سایر معدن و صنایع معدنی»‌ با 314 میلیون و 460 هزار دلار و ثبت رشد 23 درصدی و زنجیره آلومینیوم و محصولات با 244 میلیون و 180 هزار دلار (رشد 287 درصدی) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

    این در حالی است که بیشترین رشد صادرات در این مدت با 373 درصد رشد به انواع محصولات سفال، آجر و سرامیک تعلق گرفت.

    برپایه این گزارش، در پنج ماهه امسال همچنین بیش از 183.3 میلیون دلار محصولات زنجیره روی، 174.2 میلیون دلار محصولات زنجیره سیمان، 92.2 میلیون دلار آهن اسفنجی و 69.6 میلیون دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط صادر شد.

    انواع فرو، پودر آلومینا، زنجیره تیتان، زنجیره سرب، زنجیره مولیبدن، زنجیره کروم، سنگ آهن دانه‌بندی و کنسانتره و میکا، سایر محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان در پنج ماهه امسال را تشکیل می‌دهد.

    کاهش وزنی واردات بخش معدن و صنایع معدنی 

    مطابق این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه یک میلیون و 424 هزار تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش یک میلیارد و 291 میلیون دلار وارد کشور شد.

    این میزان واردات در هم‌سنجی با پارسال از نظر وزنی هرچند با هفت درصد کاهش مواجه شده، اما ارزش این میزان واردات 6 درصد رشد داشته است.

    بیشترین میزان واردات نیز با 465 میلیون و 640 هزار دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ثبت رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر