وزیر صنعت:

در شرایط تحریم براى جذب سرمایه در بخش معدن مشکل جدى وجود ندارد

عصر معدن- رضا رحمانى وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تکریم و معارفه رییس جدید هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو یکى از کارهاى خوبى است که پس از انقلاب صورت گرفته است.;

در شرایط تحریم براى جذب سرمایه در بخش معدن مشکل جدى وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، وی ادامه داد: ما در دوره جدید چند محور مهم را در نظر گرفته ایم، اینکه یک وظیفه روزانه داریم تا وضع موجود را حفظ کنیم.

    وی ادامه داد: در واقع اولویت ما امروز حفظ تولید موجود است و براى آن ساختار ایجاد کرده ایم. در این رابطه نیازى به بخش نامه و آیین نامه نیست بلکه یک تکلیف است.

    وی گفت: دشمن مى‌خواهد تولید ایران را با مشکل مواجه کند. اما نیمه دوم این موضوع، تنظیم بازار است تا نیازهاى مردم تامین شود.

    به گفته وی، در کنار این موارد باید براى کارهاى اساسى برنامه ریزی داشت.
    یکى از کارهاى زیربنایی ما در حوزه معدن است. سهم بخش معدن در اقتصاد کشور با توجه به پتانسیل های موجود بسیار کم است.

    به گفته وی، انتظار ما از آقاى غریب پور سرمایه گذارى در بخش معدن است ما نمى خواهیم ایشان به داخل معدن برود. بلکه در بخش اکتشاف سرمایه گذاری انجام دهد.

    وی افزود: امروز یکى از بخش هایى که در دوران تحریم مى‌توان به آن اتکا داشت واحدهاى معدنى است.

    وی ادامه داد: زنجیره ارزش فلزات اساسى یکى از پروژه هاى مهم است. امروز ظرفیت زنجیره فولاد کشور  بیش از 200 میلیون تن شده و متوازن تر شده است. درنتیجه خام فروشى نسبت به گذشته کمتر شده است.

    به گفته وی، معدن و صنایع معدنى جزو اولویت هاى ما است. به هر میزان زنجیره ارزش تکمیل شود، آسیب پذیرى ما کاهش پیدا مى کند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر ٤۰۰ محدوده امید بخش در کشور وجود دارد که پتانسیل ٢ الى ٣ معدن بزرگ را در خود جاى داده است.

    به گفته وی، افراد و بخش های مختلف  باید در کنار هم قرار بگیرند. امروز یک مجموعه جوان و چابک انتخاب شده اند که در مسئولیت هاى قبلى خود عملکرد موفق داشته اند، آقاى غریب پور هم جزوى از این افراد هستند.

    به گفته وی، ورود استارتاپ ها در بخش معدن ضرورى است. همچنین اکتشاف خود یک بحث مهم است که جزو اولین اولویت ها قرار دارد.

    به گفته وی، امروز یکى از توشه هاى ما براى امید به اجراى برنامه ها تصویب نقشه راه معدن است.

    رحمانی ادامه داد: باید سازمان ها با هم هماهنگ باشند. نباید هر سازمان کار خود را انجام دهد و لزومی نیست که به صورت جزیره اى عمل کرد.

    وی ادامه داد: احیاى معادن کوچک نیز جزو دیگر اولویت هاى وزارتخانه است.

    به گفته وی ، امسال ١۰ پروژه ویژه در وزارتخانه تعریف شده است که ٢ پروژه آن معدنى (زنجیره ارزش فلزات اساسى و احیاى معادن کوچک) و یکى دیگر آن موضوع ساخت داخلى است. در واقع معدن نقش مهمى در محرومیت زدایی ایفا مى کند.

    وی گفت: ما مسئول صنعت، معدن و تجارت کشور هستیم و سیاستگذارى آن با وزارتخانه ما است.

    وی ادامه داد: انتظار مردم آن است که اگر اشتغال و گردش مالى در پروژه اى است از همان منطقه اى که واحد در آن مستقر بوده اتفاق بیافتد و از افراد و مدیران بومى استفاده شود.

    به گفته وزیر صمت، پس از برجام اقدامات خوبى در زمینه جذب سرمایه هاى خارجى شروع شد اما ضرورت این موضوع در بخش معدن بسیار زیاد است.  امروز نیز در شرایط تحریم براى جذب سرمایه در بخش معدن مشکل جدى وجود ندارد.

    وی گفت: بدون تردید در دوره جدید مبناى کار ما تشکل ها خواهد بود. از سویی دیگر هر کار قابل تفویض است باید به استان ها یا تشکل ها تفویض اختیار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر