وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت:

بدون‌ توجه به اکتشاف، صحبت از معدن بی معنی است

عصر معدن- وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با اشاره به توسعه اکتشافات معدنی در مناطق محروم تاکیدکرد؛ با همکاری تشکل ها و مردم باید بخش معدن را توسعه داده و ظرفیت تولید معادن را به ۴۰۰میلیون تن افزایش دهیم.;

بدون‌ توجه به اکتشاف، صحبت از معدن بی معنی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، رضا رحمانی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی معدن ، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته گفت:معدن یکی از پتانسیل هایی است که اقتصاد را از وابستگی نجات می دهد و از آنجا که از بخشهای پیشران به شمار می رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد .

    وزیر صمت در ادامه از اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همه ذینفعان از مجلس ، دولت و بخش خصوصی بر آن تفاهم داشتند و حتما دوباره با همه ذینفعان مطرح می کنیم تا همه پای کار باشند و از ظرفیتهای موجود مجلس شورای اسلامی نیز به طور قطع استفاده می کنیم.
    وی تصریح کرد: امروز درنمایشگاه معدن جدیتی در شرکت کنندگان دیدم که در آستانه 13 ابان ، نوید عزم واراده و تلاش است وجهت گیری ما نیز برای مقابله با تحرمیهای ظالمانه همین تلاشهاست .
    رحمانی با تاکید بر اینکه کار را باید مردم انجام دهند، افزود: ما نیز باید تسهیل گر باشیم و موانع کمتری ایجاد کنیم و برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم و حتما یکی از کارهای اصولی بنده همفکری با صنعتگران و معدن کاران است و بدون مشورت با این بخش تصمیمات اساسی گرفته نخواهد شد .
    وی ادامه داد : حتما همکاری دو طرفه خواهد بود و فعالیتهای قابل واگذاری را به تشکلها تفویض می کنیم ،نظارت برمعادن نیز از بخش های قابل واگذاری است تا مردم و تشکلها کار را به پیش ببرند و این مدل را باید در حوزه بازرگانی و اصناف هم پیاده کنیم .

    رحمانی یادآور شد : بدون تردید کار معدن بدون توجه به اکتشاف بی معنی است و توسعه اکتشافات معدنی در کشوربرای مناطق محروم و کمتر برخوردار در اولویت است و این در حالی است که در ژئو فیزیک هوایی در 6 سال اخیر معادل کل اکتشافات قبلی کار را پیش برده ایم و کار دولت این است که هزینه های ریسک را پوشش دهد تا مردم به فعالیت بپردازند .

    وی با اشاره به طرح پهنه بندی یادآور شد: در این طرح اکتشافات 133 پهنه تعریف شده و 109 پهنه واگذار و 400 محدوده امید بخش نیز شناسایی شده است .
    وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر انجام فعالیت و تمرکز بر معادن مگا سایز گفت: پیشتر اکتشافات ما سطحی بوده و این در حالی است که دنیا هم به سمت اکتشاف عمقی پیش می رود و در این زمینه به سازمان زمین شناسی و نیز ایمیدرو ماموریت می دهم که بحث اکتشاف را جدی بگیرند ، در این زمینه منابع مالی خوبی هم داریم و باید درآمدها را به سمت اکتشاف زیر ساختها سوق بدهیم .
    رحمانی اظهار کرد : اکتشاف سالیانه 300 هزارکیلومتر خطی ژئوفیزیک را در برنامه می گذاریم چرا که باید از وضعیت فعلی خارج شده و این بخش متحول شود .

    به گفته رحمانی سامانه کاداستر نیز کامل شده و جهت گیری اساسی ما در این سامانه شفافیت و مبارزه با فساد و رانت است .با تکامل سامانه ها باید اطلاعات مساوی در اختیارهمگان قرار بگیرد واین ظرفیت باید در معدن کامل شود .
    وی تصریح کرد :‌ درحوزه بهره برداری از معادن دو کار اساسی باید صورت گیرد که یکی فعال سازی معادن است که امسال در پروژه های ویژه تعریف شده و بحث دیگر توجه به جغرافیای کشور بخصوص در مناطق محروم است .
    رحمانی گفت :‌توجه به معادن کوچک را با اختصاص منابع مالی در برنامه داریم و 32 شرکت هم با ما جوینت شدند و با حضور بخش خصوصی و شرکتهای معتبر خارجی به این بخش خواهیم پرداخت .
    وی افزود : ارتقای سهم معدن از تولید ناخالص داخلی از 1.2 فعلی به 1.4 و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد ، الومینیوم و مس با شناسایی گلوگاه ها از جمله هدف گذاری های ما در بخش معدن است .
    رحمانی اضافه کرد :‌در زمینه مباحث مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی چه در بخش بهره برداری و چه صنایع معدنی ، حتما تعامل خواهیم داشت .
    استارت آپها و کسب و کارهای نوین معدنی دیگر مبحثی بود که رحمانی بدان پرداخت و گفت : اگر این بخش را جدی نگیریم فرصتهای معدنی از دست می رود .
    وی تاکید کرد : میزان استخراج سالیانه معادن بسیار ناچیز است و باید آن را به 400 میلیون تن برسانیم و همچنین صادرات 8 میلیارد دلاری این بخش را می توانیم تا 2 سال آینده به 12 میلیارد دلار برسانیم و در این زمینه نیازمند بازسازی و نوسازی تکنولوژی و ماشین آلات و کاهش خام فروشی هستیم .

    گفتنی است در این نمایشگاه 150 شرکت داخلی و 40 شرکت داخلی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید همگان قرار دادند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر