رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد:

پوشش هوایی ۷۸ درصدی خاک ایران برای کشف اورانیوم/ معادن همزاد با اورانیوم مد نظر قرار دارند

عصر معدن- صالحی گفت: سازمان انرژی اتمی ، ۷۸ درصد از سرزمین ایران را پوشش هوایی داده است تا هم‌زمان با اکتشاف اورانیوم ، معادن دیگر مانند آهن ، مس و عناصر نادر خاکی را نیز کشف کند.;

پوشش هوایی ۷۸ درصدی خاک ایران برای کشف اورانیوم/ معادن همزاد با اورانیوم مد نظر قرار دارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دانش و تجهیزات ایران در زمینه هسته‌ای در سال‌های نخست انقلاب بسیار اندک بود ، عنوان کرد : ما شیوه غنی سازی اورانیوم را نمی‌دانستیم و اطلاعات و دانشی در خصوص آب سنگین نداشتیم.

    وی در یک برنامه رادیویی توسعه و موفقیت در حوزه دانش هسته ای را مدیون مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد : ایشان امکانات خاصی را برای سازمان انرژی اتمی فراهم کردند یعنی اجازه دادند سازمان بتواند با دریافت تسهیلات کار خود را پیش ببرد . در صورت نبود امکانات؛ پیشبرد اهداف با سرعت فعلی ممکن نبود.

    رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد : در زمینه فناوری هسته‌ای بسیار جلو هستیم و به مرحله اکتشاف هوایی رسیده‌ایم. همچنین مرحله استخراج نیز توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود و تمام بخش‌های کار، بومی شده است.

    صالحی با یادآوری این موضوع که در اکتشاف و استخراج هیچ گونه کمبودی در داخل وجود ندارد ، بیان کرد : به استثنای هلی کوپتری که برای اکتشاف باید از خارج کشور وارد شود تمام امکانات ، خلبان‌ها و تفسیرکننده نقشه‌های برداشت شده ، ایرانی هستند.

    وی در خصوص اکتشافات از طریق هلی کوپتر گفت : سازمان انرژی اتمی ، 78 درصد از سرزمین ایران را پوشش هوایی داده است . گرچه هدف سازمان یافتن اورانیوم است اما معادن دیگر همزاد با اورانیوم مانند آهن ، مس و عناصر نادر خاکی نیز مدنظر قرار دارند.

    معاون رئیس‌جمهور از اکتشاف ذخایر بسیار ارزشمند آهن در بخش هایی از کشور خبر داد  و گفت : میزان ذخایر کشف شده از طریق هوایی بسیار چشمگیر و کاملا یقینی است . این موضوع با شرکت ایمیدرو مطرح شده است که در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

    صالحی در پایان به نیروگاه‌های هسته‌ای اشاره کرد و گفت : این نوع نیروگاه‌ها بسیار گران قیمت هستند به طوری که ساخت یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگابایتی نیازمند حدود 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است اما تفاوت آن با نیروگاه عادی این است که طول عمر بالا در حدود 70 تا 80 سال دارند که می‌تواند سرمایه‌گذاری اولیه را بازگرداند.

    وی تاکید کرد : یک نیروگاه هسته ای هزار مگابایتی سالانه نزدیک به 11 میلیون بشکه سوخت فسیلی نیاز دارد که 770 میلیون دلار هزینه در بر دارد ، در صورتی که در نیروگاه هسته ای در طول سال تنها  30 میلیون دلار سوخت مصرف می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر