مدیرکل وزارت صمت:

۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در کشور

عصر معدن- مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور بیش از ۱۲ هزار معدن داریم که معادن کوچک و بزرگ مقیاس هستند؛ میزان ذخیره ای که تا کنون کشف شده ۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در ۶ گروه از شن و ماسه تا فلزات است.;

۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، مهدی حمیدی سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: بحث معدن در سه مقوله پروانه اکتشاف و گواهی کشف و پروانه بهره برداری است. در کشور بیش از 12 هزار معدن داریم که معادن کوچک و بزرگ مقیاس هستند میزان ذخیره ای که تا کنون کشف شده است 60 میلیارد تن شامل انواع معادن در 6 گروه از شن و ماسه تا فلزات است.

    وی افزود: همه مواد معدنی ارزشمند و تاثیر گذار هستند، در بعضی از مناطق کشور شن و ماسه ارزشمند هستند و در مسکن استفاده می شود ولی نمی توان کتمان کرد که فلزات نیز ارزشمند هستند.

    مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عمق معادن و استخراج گفت: اعدادی که اعلام می شود حدودی است، مواد معدنی که دارای عیار و کیفیت است در سه دسته تقسیم می شود که هر قدر به سمت معادن پرعیار برویم اکتشافات عمیق تر است. اکنون زیرساخت ها در این حوزه انجام می شود و عمق های بیشتر تا 500 متر انجام می شود و برنامه ریزی برای 2 هزار متر نیز صورت می گیرد.

    حمیدی با بیان اینکه در دولت سیزدهم خام فروشی به حداقل رسیده است، گفت: هر قدر در این زمینه هزینه شود، سرمایه گذاری است. حوزه معدن سرمایه گذاری پر ریسک و ماندگار است که شرایط خاص خود را دارد و دولت به عنوان شریک سرمایه گذار حقوقی را دریافت می کند که در موارد قانونی گنجانده می شود قانونگذار بازسازی از محل حقوق دولتی صورت می گیرد.

    وی عنوان کرد: در 22 استان 46 بسته سرمایه گذاری تعریف شده است که چندین محدوده معدنی که در یک منطقه متمرکز شده است به سرمایه گذار می دهند و ملزم به استخراج و فناوری می شود و در نهایت موظف است تا مردم بومی را در حوزه معدن سهامدار کند.

    به گفته حمیدی، 11 بسته سرمایه گذاری در حوزه معادن واگذار شده است که یکی از آنها در استان سیستان و بلوچستان است و سرمایه گذاران وارد عمل شده اند.

    پایش و ساماندهی معادن در دولت سیزدهم
    مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پایش و ساماندهی محدوده های معدنی گفت: یکی از سیاست های دولت و وزارت صمت، برنامه ریزی در حوزه اکتشاف و بهره برداری است و سیاست گذاری شده تا کلیه محدوده ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

    وی افزود: واگذاری معادن از طریق مزایده و بسته های سرمایه گذاری واگذار می شود یکسری از معادن در اختیار دولت است که در قالب واگذاری برای استخراج و فروش از طریق سامانه ستاد الکترونیک دولت به صورت شفاف و در فضای شیشه ای صورت می گیرد.

    حمیدی ادامه داد: همچنین در برخی  معادن، دولت خود را مکلف به اکتشاف دانسته است و از طریق سازمان زمین شناسی کارهای اکتشافی و میزان مواد معدنی اندازه گیری و بررسی می شود و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد ضمن اینکه دولت علاقه ای به فعالیت معدنی ندارد.

    احیای 400 معدن
    مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معادن، احیاست، گفت: مشکلات معادن از لحاظ ماشین آلات، نیروکارآمد، تکنولوژی، سرمایه گذاری در گردش و سایر موارد در هشت دسته عارضه یابی می شود و بعد در جهت احیای معادن اقدام می شود.

    وی عنوان کرد: در یک سال اخیر 400 معدن احیا شده است که با نهضت ملی ساختمان تعداد معادن در گروه مصالح ساختمانی رشد چشم گیری خواهد داشت.

    حمیدی با بیان اینکه در حوزه معادن فراسرزمینی در دولت سیزدهم برنامه ریزی انجام شده است، گفت: در آمریکای جنوبی، افریقا وخلیج فارس اقداماتی صورت گرفته است.

    وی بیان داشت: در مرحله اول نگاه ما به ذخیره های معدنی برای تامین صنایع پایین دست است.

    مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ضوابط محیط زیستی در حوزه معادن رعایت می شود گفت: مناطق چهار گانه محیط زیست در سامانه معادن وزارت صمت به گونه است که هیچ کسی حق ثبت معدن در این مناطق را ندارد.

    وی افزود: در 12 درصد مساحت کشور بحث محیظ زیست است که در آن مناطق ثبت صورت نمی گیرد و در 17 درصد برای اکتشاف معادن نیز پاسخ منفی اعلام شده است که رعایت ضوابط محیط زیستی جز ضرورت های بحث معادن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر