۲ماموریت مهم سازمان زمین‌شناسی برای ثروت آفرینی در کشور

عصر معدن- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره سامانه بانک اطلاعاتی در حوزه معدن و زمین‌شناسی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وظیفه تولید اطلاعات پایه برای دو ماموریت مهم را به عهده دارد که این هدف با جلوگیری از هدر رفت ثروت همراه با مطالعات مخاطرات زمین‌شناختی و همچنین کمک به تولید ثروت از راه اکتشاف مواد معدنی محقق می‌شود.;

۲ماموریت مهم سازمان زمین‌شناسی برای ثروت آفرینی در کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» راضیه لک در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ماهیتا" تولید اطلاعات پایه را به عهده دارد و این اطلاعات به کمک بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی برای توسعه امر اکتشاف در کشور می‌آید.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همزمان با تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از حدود 59 سال پیش اطلاعات در در حال تولید است، افزود: متخصصان و کارشناسان اطلاعات مکان‌محور ارزشمندی را تهیه کرده‌اند که بر همین اساس در صدد اجرایی کردن طرح Webgis هستیم تا داده‌ها در سایت سازمان به صورت آنلاین بارگذاری  شود.
    وی همچنین از نقشه راه توسعه معدن به عنوان اتفاقی خوب در عرصه اکتشاف کشور یاد کرد و گفت: به زودی شاهد ابلاغ طرح نقشه راه توسعه معدن از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود تا بر همین اساس داده‎های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به صورت مساوی برای همگان در دسترس باشد تا به این ترتیب فرصت اجتماعی برابر برای همه فعالان  عرصه زمین‌شناسی و معدن در Webgis فراهم شود.
    لک در ادامه ضمن اشاره به تفاهم 4جانبه سازمان متبوع خود با سازمان‌های فضایی کشور، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد:  بنا داریم  با ایجاد بستر مناسب توسط سازمان فضایی کشور همه داده‌های مکان محور تولید شده در این چهار سازمان در راستای تجاری‌سازی، اشتغالزایی برای بخش خصوصی و بهره‌مندی همگان از اطلاعات به اشتراک‌گذاری گذاشته شود.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر برنامه پیش‌روی این سازمان به منظور توسعه بخش اکتشاف در کشور گفت: در حال حاضر نقشه راه توسعه معدن وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاون اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت را به خوبی از یکدیگر  تفکیک کرده و به طور مشخص هر بخش به طور کامل به وظیفه خود آگاهی دارد.
    لک با بیان اینکه  از این پس هیچ گونه موازی‌کاری در بخش اکتشاف معادن در کشور صورت نخواهد گرفت، تاکید کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تولید اطلاعات پایه و انجام عملیات اکتشاف به صورت شناسایی و پی‌جویی می‌پردازد و پس از معرفی  نقاط معدنی، اکتشاف تفصیلی را به ایمیدرو و بخش خصوصی واگذار خواهد کرد و پس از ابلاغ نقشه راه توسعه معدن دیگر شاهد هیچگونه موازی‌کاری بین دستگاه‌های متولی امر اکتشاف نخواهیم بود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره تغییر در اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پس از واگذاری اختصاصی عملیات اکتشاف و شناسایی مواد معدنی به این سازمان گفت: بر اساس جزء 4 بند پ ماده 43 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه کشور که به عنوان شاهکاری در تاریخ اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رفع مشکلات بودجه‌ای یاد می‌شود، اعتبارات لازم به منظور تکمیل نقشه‌های پایه زمین‌شناسی، شناسایی، پی‌جویی و اکتشاف عمومی کلیه ظرفیت‌های معدنی کشور بر مبنای درآمدهای حاصل از بخش معدن با رعایت ماده 14 قانون معادن از محل حقوق دولتی کشور تامین خواهد شد.
    وی تصریح کرد: این امر تحولی بزرگی را در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ایجاد کرده و باعث فعال شدن پروژه‌ها و واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و بخش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی شده که بر همین اساس شاهد ایجاد تحرک سریع در سطح کشور برای شرکت‌های فعال امر اکتشاف و زمین‌شناسی بودیم.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که براساس نقشه راه توسعه معدن آینده بسیار خوبی را برای این سازمان در بخش اکتشاف متصور هستیم، تصریح کرد:  اکتشاف مواد معدنی تاکنون سطحی بوده و اکتشافات عمقی در سطوح پایین زمین به لحاظ نیازمندی به  فناوری‎های نوین بسیار محدود بوده که خوشبختانه سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با دریافت اعتبارات لازم موفق به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی با دوفروند بالگرد همراه با تمام تجهیزات در کشور شده است.
    به گفته وی، پس از انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی و شناسایی کانسارهای پنهان از روش‌های دیگر اکتشاف از جمله اکتشاف ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و حفاری برای شناسایی بیشتر استفاده می‌شود و مناطق امیدبخش معدنی پنهان از طریق مزایده به بخش خصوصی علاقه‌مند واگذار خواهد شد.
    در ادامه از سامانه ماینوپا با حضور دکتر راضیه لک و دکتر یونس الستی معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین آقایان دکتر احمدی و دکتر ملک از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف کشور رونمایی شد.
    ماینوپا به عنوان مرکز کسب و کارهای معدنی خانه معدن ایران مجموعه یکپارچه و چندرشته‌ای از خدمات مشاوره‌ای رشدگرا در بخش معدن و صنایع معدنی ارائه می‌دهد. این خدمات برای کسب و کارها، استارتاپ‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد تعریف شده و ماهیت متنوع و پیچیده پروژه‌های اعضای ما باعث شده تا تیم ما مجموعه‌ای  از متخصصان کسب و کار، سرمایه‌گذاران، مهندسان، کارآفرینان، مدیران، اقتصاددانان و رهبران کسب و کار را داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر