در نشست مشترک بررسی فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان فارس :

در سال جهش تولید اکتشاف مواد معدنی در استان فارس رونق می گیرد

عصر معدن- در نشست مشترک بررسی فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان فارس به ریاست «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی کشور بر این نکته تأکید شد که درسال جهش تولید اکتشاف مواد معدنی در استان فارس رونق می گیرد.;

در سال جهش تولید اکتشاف مواد معدنی در استان فارس رونق می گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، نشست مشترک بررسی فعالیت‌های زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان فارس به ریاست «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی کشور و با حضور «ظفر افشون» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و « هاله فولاد فر» مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری فارس، «حمید رضا ایزدی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و معاون امور معادن سازمان ، «طهمورث یوسفی» مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور و استان فارس و « محمد حسین شرافت» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان فارس در راستای پیشبرد موثر اکتشافات ذخایر معدنی ، ایجاد زمینه مشارکت در ارتقاء فعالیت‌های اکتشافی و بهره مندی از دانش، تجارب و خدمات تخصصی در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی و.... در محل سازمان صمت استان فارس برگزار شد.

    « علیرضا شهیدی» در این نشست گفت: سازمان زمین‌شناسی در بحث تولید اطلاعات پایه، نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و هوایی، هیدروژئوشیمی و لایه‌های دیگر دستاوردهای خوبی به‌دست آورده است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی کشور با بیان این‌که سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پوشش سراسری نقشه‌های مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم را کامل کرده، تصریح کرد: همچنین 90 درصد کشور را هم با نقشه‌های مقیاس یک‌صدهزار پوشش داده است.

    شهیدی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در نظر دارد تا در سال 1400 پوشش سراسری نقشه‌های زمین‌شناسی درمقیاس یکصدهزارم را کامل کند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی کشور اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافات پتانسیل‌های معدنی و سیاست گذاری در این زمینه است که بر اساس قوانین بالادستی به این سازمان ابلاغ شده است. ما کل کشور را در بحث شناسایی و پی‌جویی مورد بررسی دقیق قرار داده ایم. پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد. امیدواریم با بهره‌گیری از متدهای جدید همچون ژئوفیزیک هوایی، اکتشافات خوبی از ذخایر پنهان را در کشور شاهد باشیم.

    «شهیدی» گفت: توسعه فعالیت‌های زمین شناسی واکتشافات معدنی به عنوان یک ضرورت در بخش معدن و صنایع معدنی در دستور کار دولت قرار گرفته که این امر نقش بسزایی در قطع واردات برخی مواد معدنی دارد.

    وی در خصوص ژئوفیزیک هوایی در معادن کشور و استان فارس تصریح کرد: استفاده از ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی ذخایر معدنی در عمق علاوه بر اینکه سرعت در اجرای کار را به دنبال دارد، کاهش هزینه و صرفه جویی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: اهتمام ویژه به اکتشاف ذخایر استان فارس و جنوب کشور ، سرمایه‌گذاری مناسب، تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی از طریق حمایت مالی بیمه‌ای و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش، هدایت منابع مالی مکفی به سمت اکتشاف نیز در دستور کار قرار این جلسه گرفت.

    حمید رضا ایزدی با اشاره به انجام مطالعات اکتشاف تکمیلی و شناسایی ظرفیت‌های مناسب معدنی استان فارس، اضافه کرد: توجه به زیرساخت‌ها از جمله راه‌سازی و اجرای آسفالت مسیر دسترسی به معادن و حمایت مالی از معادن از دیگر برنامه‌های اصلی این سازمان در استان است.

    وی اظهار داشت: معادن ازجمله ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان فارس هستند که فعال سازی کامل آن‌ها با در نظر داشتن اصول زیست‌محیطی می‌تواند نقش مهمی درتوسعه درآمدهای اقتصادی داشته باشد.

    «ایزدی»گفت:‌ درسال جاری بر اساس برنامه‌های راهبردی جهش تولید دربخش معدن، به دنبال فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس در سطح استان فارس هستیم و استفاده از ظرفیت این معادن را برای افزایش سطح تولید و اشتغال پایدار استان در دستور کارداریم.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یادآور شد: بر اساس ویژگی‌های زمین‌شناسی معدنی، هم اینک از 37 نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان فارس 23 نوع از جمله سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ‌ آهن، مس و گرانیت در حال بهره‌برداری است .

    وی افزود : استان فارس به گواهی استناد تاریخی و آثار باستانی،سابقه ای طولانی در علم معدنکاری و صنایع وابسته به آن دارد.آثار ذوب فلزات، به کار گیری سنگ در آثار باستانی، آثار معدن‌کاری قدیمی نشان می دهد که پیشینیان در این استان از پیش‌قراولان علم معدن‌کاری و ذوب فلزات بوده اند.

    ایزدی گفت : قابلیت‌ها و توانمندی‌های معدنی این استان شامل:

    1- شناسایی 37 نوع ماده معدنی در استان وبرداشت 23 نوع ماده معدنی از معادن

    2- انواع سنگ های تزیینی و نما با مزیت صادراتی و تولید در حدود 18 درصد از کل تولید کشور (بامزیت ذخیره،تنوع در رنگ و کیفیت)

    3- انواع خاک های نسوز و صنعتی(استخراج 90 % خاک های نسوز و صنعتی کشور و حائز رتبه اول کشور)

    4-وجود پتانسیل های سنگ آهن در شرق استان فارس که توسط سازمان ایمیدرو در حال اکتشاف است

    5-کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان فارس و پیگیری جهت تکمیل مطالعات

    6- شناسایی و اکتشاف نیکل به عنوان فلز استراتژیک در استان

    7- منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی ( سنگ آهک، سنگ گچ، مارن، شن و ماسه و...)

    ایزدی در پایان افزود : هم‌اینک 649 معدن فعال با سرمایه‌گذاری هفت‌هزار و 733 میلیارد ریال و اشتغال هشت‌هزار 735 نفر و ذخیره‌ای معادل سه هزار و 342 میلیون تن و تولید و استخراج سالانه افزون بر 51 میلیون تن مواد معدنی در این استان وجود دارد، که فارس در شاخص استخراج رتبه 5 کشور را دارد.

    وی همچنین خطاب به رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: درخواست ما این است که مدیریت زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور که مسوولیت مطالعه و تهیه اطلاعات پایه اکتشافی و علوم زمین استان را بر عهده دارد به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز موفق به تحقق برنامه‌های راهبردی و اکتشافی خود نشده است لذا تامین اعتبار 120 میلیارد ریالی تعداد 14 پهنه اکتشافی تحت مدیریت سازمان مذکور در شهرستان‌های داراب، نی‌ریز، بختگان، خرم‌بید و آباده مورد تاکید جدی ماست.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، همچنین خواستار تکمیل طرح شناسایی پیگیری و اکتشاف عناصر نادر خاکی در غرب و جنوب غرب این استان با اعتبار 15 میلیارد ریال شد.

    وی ادامه داد: با توجه به دستور اخیر رییس جمهوری مبنی بر تعیین و تکلیف معادن غیرفعال و محدوده‌های اکتشافی بلوکه شده، تسریع در آغاز عملیات اکتشافی در پهنه‌های 14 گانه یاد شده و متعاقب آن آزادسازی این پهنه‌ها و یا واگذاری آنها لازم و ضروری است.

    درادامه « ظفر افشون» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت : بخش معدن از جمله بخش‌های بسیار مهم است که بهترین جایگزین و بالقوه‌ترین امکانی که بتواند جایگزین نفت شود معادن هستند.

    وی اضافه کرد : استان فارس به دلیل نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز موقعیت جغرافیایی منطقه از ظرفیت بالایی برای صادرات مواد معدنی به این کشورها برخوردار است،

    افشون بیان کرد: ضرورت دارد، برای افزایش تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس و صادرات مواد معدنی حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی بیش از پیش فعال باشند و در توسعه صادرات بخش‌های مختلف صنعتی ، معدنی و تجاری نقش مهمی ایفا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر