مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی:

دومین استان تولید کننده طلای کشور هستیم

ایجاد بیش از ۱۵ هزار زمینه شغلی در حوزه صمت استان

عصر معدن- مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۲۱۶ فقره پروانه کسب صنفی در سال ۱۴۰۱ در استان صادر شده، گفت: در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار زمینه شغلی در حوزه صمت استان ایجاد شده است.;

دومین استان تولید کننده طلای کشور هستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی اداره صمت استان آذربایجان‌، «سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌ ضمن بیان مطلب فوق گفت: در طول سال گذشته 19 هزار و 216 فقره پروانه کسب صنفی در استان صادر شده که 18 هزار و 900 فقره پروانه کسب عادی و 316 فقره پروانه کسب ایثارگری است. از این تعداد پروانه کسب صادره، 3 هزار و 890 فقره در حوزه صنوف تولیدی، 9 هزار و 296 فقره در حوزه صنوف توزیعی، 3 هزار و 148 فقره در حوزه صنوف خدماتی و 2 هزار و 882 فقره نیز در حوزه خدمات فنی است.

    ایجاد 15 هزار و 741 زمینه شغلی در حوزه صمت استان

    وی ادامه داد: در سال گذشته برای حوزه صنعت، معدن وتجارت استان ایجاد 15 هزار زمینه شغلی پیش‌بینی شده بود که 5 هزار نفر برای حوزه صنعت و معدن و 10 هزار نفر برای حوزه اصناف که با توجه به پروانه‌های صادره در سال 1401 در حوزه واحدهای صنفی برای 11 هزار و 318 نفر زمینه اشتغال مستقیم فراهم شد. در حوزه صنعت و معدن نیز زمینه اشتغال مستقیم برای 4 هزار و 423 نفر فراهم آمد و در مجموعه 15 هزار و 741 زمینه شغلی در حوزه صمت استان فراهم شد که با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در استان، اشتغال‌زایی در حوزه صنعت، معدن وتجارت استان 5 درصد بیش از حد پیش بینی شده محقق شد.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی افزود: طی سال گذشته 12 میلیون تن انواع کالاهای تولید شده در داخل کشور به ارزش بیش از 4 هزار و 235 میلیون دلار به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، فدراسیون روسیه، سوریه و غیره صادر شده که عمده کالاهای صادراتی کشور مواد پتروشیمی، مواد معدنی، محصولات صنعتی تولید شده در استان، محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی، فرش و صنایع دستی است.

    صدور 118 فقره کارت بازرگانی، 2 هزار و 4065 فقره کارت پیله‌وری

    وی با بیان اینکه طی سال 1401 بیش از 614 هزار تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از یک هزار و 39 میلیون دلار وارد کشور شد که عمده کشورهای وارداتی عراق، چین، امارات متحده عربی، کره، ازبکستان و ... هستند، اضافه کرد: طی 12 ماهه سال 1401 در استان برای انجام معاملات بین‌المللی برای تجار و بازرگانان آذربایجان غربی 118 فقره کارت بازرگانی، 2 هزار و 4065 فقره کارت پیله‌وری و 25 هزار و 840 فقره کارت مرزنشینی صادر شده است.

    سرتیپی با بیان اینکه حوزه صنعت استان در یک سال گذشته عملکرد خوبی داشت، یادآور شد: اتفاقات رخ داده در سال 1401 جهت احداث واحدهای جدید صنعتی در آذربایجان غربی بیانگر افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری صاحبان سرمایه در این استان بوده که رشد بالای سرمایه‌گذاری در جوازهای تأسیس صنعتی (به‌عنوان نقطه شروع سرمایه‌گذاری) نسبت به دوره مشابه سال قبل موید این ادعاست.

    وی افزود: حضور سرمایه‌گذاران توانمند داخلی از جمله هلدینگ کاوه با هدف توسعه صنایع معدنی از جمله تولید کربنات سدیم و انواع شیشه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره ) جهت فعال‌سازی معدن تیتان قره آغاج و ایمیدرو جهت توسعه معادن و صنایع معدنی استان نقطه عطفی برای آغاز توسعه صنعتی و اقتصادی در استان است.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، تمامی فرآیندهای صدور مجوزهای صنعتی از طریق سامانه بهین یاب و درگاه یکپارچه خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد، تصریح کرد: براین اساس با حذف فرآیندهای اضافی اداری، در کمترین زمان ممکن مجوزهای مربوطه صادر و در اختیار سرمایه‌گذاران محترم قرار می‌گیرد.

    29 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از واحدهای صنعتی

    وی ادامه داد: طی یکسال گذشته در حوزه صنعتی استان 187 فقره پروانه بهره‌برداری برای واحدهای صنعتی جدید صادر شد که برای بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی بیش از 29 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده که با ورود این واحدها به چرخه تولید زمینه اشتغال مستقیم برای 4 هزار نفر در استان فراهم شد.

    سرتیپی خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک هزار و 28 فقره جواز تأسیس برای احداث واحدهای صنعتی تولیدی جدید در استان صادر شده که پیش بینی می‌شود برای تکمیل و راه‌اندازی این واحدها بیش از 475 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شود. همچنین پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از این واحدها، زمینه اشتغال مستقیم برای 26 هزار نفر فراهم شود.

    وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر یک هزار و 802 واحد صنعتی تولیدی در استان مشغول به فعالیت هستند که برای فعال ‌سازی این واحدها در استان بیش از 121 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و با بهره‌برداری از این واحدها زمینه اشتغال مستقیم برای 53 هزار نفر فراهم شده است.

    پیش‌بینی اشتغال مستقیم برای 114 هزار نفر

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: در حال حاضر برای اجرای طرح‌های صنعتی تولیدی در استان، 4 هزار و 776 فقره جواز تأسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیون و 536 هزار میلیارد ریال صادر شده که با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌های صنعتی، پیش‌بینی می‌شود برای 114 هزار نفر زمینه اشتغال مستقیم ایجاد شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد کشور باید مطابق واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود ساماندهی شود تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم، ادامه داد: بر همین اساس وزارت صمت متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر استان برنامه‌های اجرایی طراحی و ابلاغ ‌ند و استان‌ها نیز مطابق برنامه‌های پیش بینی شده کار را جلو می‌برند.

    سرتیپی همچنین تاکید کرد: معدن یکی از ظرفیت‌های بی نظیر این منطقه بوده و از آنجایی که آذربایجان غربی یک استان طولی است، تقریباً همه فرآیندهای زمین شناسی در آن رخ داده است، لذا با عنایت به اینکه مقام‌عالی استان که معادن را از پیشران‌های اقتصادی استان قلمداد کرد، معدن یکی از ظرفیت‌های است که می‌تواند در رشد تولید و اشتغالزایی آذربایجان غربی تأثیر بسزایی داشته باشد.

    واگذاری 283 معدن از طریق مزایده برای اولین بار در استان

    وی با بیان اینکه در سال گذشته برای نزدیک به 200 واحد صنعتی پروانه بهره برداری صادر شده، خاطرنشان کرد: با توجه به پروانه‌های صادره صنفی در استان، بالغ بر 15 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در سال جاری برای افزایش تولید در واحدهای صنعتی و معدنی که راکد بوده و یا با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده که در حوزه صنعت نزدیک به 90 واحد صنعتی احیاء و یا افزایش ظرفیت تولید داده خواهند شد. در حوزه معدن نیز 283 معدن راکد برای اولین بار در استان به مزایده گذاشته خواهد شد و از طریق فرایند قانونی به افراد واجد شرایط جهت احیاء واگذار شده که طی سال 2 یا 3 بار اجرا خواهد شد.

    احیای 140 واحد راکد یا نیمه فعال از طریق قانونی

    وی با بیان اینکه در سال 1401 در حوزه صنعت و معدن جمعاً 140 واحد راکد یا نیمه فعال از طریق قانونی احیاء و به چرخه تولید بازگردانی شده، ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌ها و ظرفیت‌های ذاتی استان آذربایجان غربی مرز و صادرات است. وجود چند پایانه صادراتی مرزی به کشورهای اوراسیا بخصوص تنها پایانه خاکی صادراتی زمینی به اروپا از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صادرات بوده که یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور است.

    سرتیپی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌های زیر ساختی در وزارت صمت جهت شفاف‌سازی یادآور شد: وزارت صمت با ایجاد سامانه‌های مرتبط به‌خصوص سامانه جامع تجارت شفاف‌سازی را در حوزه تولید، توزیع و خدمات بیشتر از قبل نمایان ساخته است. تمام واحدهای تولیدی، توزیعی، وارداتی و پخش باید اطلاعات و آمار خود را به‌صورت برخط در این سامانه ثبت کنند و برای کالاهای تولیدی و وارداتی خود کد شناسایی کالا دریافت کنند که در غیر این‌صورت واحد تولیدی راکد محسوب شده و کالاهای تولیدی و وارداتی در سطح عرضه بدون کد شناسایی غیر قانونی است.

    کارگران خطوط تولید، نیروی فنی و حرفه‌ای هستند

    وی در ادامه با بیان اینکه کارگران خطوط تولید در واحدهای تولیدی صنعتی، امروزه یک نیروی فنی و حرفه‌ای هستند، تاکید کرد: اثرگذاری این قشر در تولید بر کسی پوشیده نیست و حتی در برخی از واحدها خصوصاً در واحدهای قطعه‌سازی بعضی از قطعات مورد نیاز کشور را مهندسی معکوس کرده و آن را بصورت انبوه تولید می‌کنند.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی افزود: سامانه جامع تجارت از سال‌های قبل راه اندازی شده و از سال گذشته با توجه به نیاز کشور و اهتمام ویژه مقام عالی وزارت صنعت، معدن وتجارت به یکپارچه‌سازی آن برای تمام واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی، توزیعی و تجاری برای رسیدن به یک گردش کار شفاف کالا از تولید تا مصرف بصورت گسترده آغاز شده است.

    وی با بیان اینکه وجود یک سامانه جامع تجاری برای تصمیم گیری مدیران کشوری و استانی در خصوص صدور مجوز واردات و یا صادرات برای محصولات تولید شده در داخل کشور از ملزومات بود، ادامه داد: با یکپارچه‌سازی سامانه جامع تجارت و الزام ثبت‌نام تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی، توزیعی و تجاری و شفاف‌شدن آمارهای تولید و موجودی کالا در کشور، این تصمیم‌گیری را تسهیل کرده است.

    آذربایجان‌غربی، دومین استان تولید کننده طلای کشور

    سرتیپی با اشاره به اینکه با توجه به آمارهای موجود در سامانه جامع تجارت، آذربایجان‌غربی رتبه دوم طلای کشور را دارد، اضافه کرد: از 4 میلیون و 84 هزار گرم طلای تولید شده در کشور یک میلیون و 705 هزار گرم آن متعلق به استان آذربایجان‌غربی بوده که سهم استان 41.75 درصد از کل تولید کشور است.

    وی ادامه داد: با توجه به مطالعات و اکتشافات انجام شده طی 2 دهه اخیر در حوزه معادن استان و با عنایت به اطلاعات به دست آمده، آذربایجان غربی یک استان طلا خیز بوده و در آینده در حوزه طلا این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد شد.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه حوزه طلا یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی بوده و ارزش افزوده مواد معدنی استخراج شده استان در معادن طلا بایستی در استان ملموس باشد، تاکید کرد: یکی از کارهایی که اداره کل صمت استان آذربایجان‌غربی آن را دنبال خواهد کرد ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی طلای استان از طریق ایجاد بازار و مرکز مبادلات طلا در خود استان خواهد بود تا اثر وجود معادن طلا در استان برای مردم استان ملموس شود.

    انجام قریب به 12 هزار مورد بازرسی در اجرای طرح ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان

    وی در ادامه با بیان اینکه در طول اجرای طرح نظارتی ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان 1402 در استان 11 هزار و 920 مورد بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی، خدماتی، انبار و سردخانه ها، عمده فروشی،خرده فروشی و شرکت‌های وارد کننده، انجام شد، افزود: با انجام بازرسی‌های فوق یک هزار و 411 فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از 2هزار و 460 میلیارد ریال تشکیل و جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به دستگاه های ذیربط ارجاع شد.

    سرتیپی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی اجرای طرح ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان که از 13 اسفندماه سال 1401 آغاز و در 2 اردیبهشت‌ماه 1402 به پایان رسید، 5 هزار و 189 مورد بازرسی در قالب اکیپ های مشترک با ادارات و نهادهای مختلف از واحدهای صنفی و غیرصنفی ذیربط به‌عمل آمد که منتج به تشکیل 685 فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از 29 میلیارد ریال شد و جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

    وی در ادامه تصریح کرد: در این بازه زمانی عملکرد 16 شرکت واردکننده نیز مورد بررسی قرار گرفت که 10 فقره پرونده تخلف برای شرکت‌های وارد کننده به ارزش بیش از یک هزار و 846 میلیارد ریال تشکیل و به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

    مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی همچنین گفت: همشهریان عزیز در طول سال می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفات صنفی از سوی واحدهای صنفی و غیر صنفی اعم از احتکار، قاچاق، عدم فروش کالا، گرانفروشی، کم فروشی، عدم صدور فاکتور، عدم درج قیمت بر روی کالا و خدمات و غیره را از طریق سامانه شبانه روزی 124 ستاد خبری اداره کل صنعت، معدن وتجارت در میان بگذارند تا در اسرع وقت مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر