اکتشاف معادن، راه مقابله با کاهش ذخایر سنگ آهن

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: با توجه به ذخایر سنگ آهن کشور، برای تحقق افق ۱۴۰۴ با کاهش ذخایر مواجه هستیم، شرکت توسعه معادن و فلزات بحث اکتشاف را به عنوان یک محور اصلی در نظر گرفته است.;

اکتشاف معادن، راه مقابله با کاهش ذخایر سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، امین صفری افزود: متأسفانه در بحث اکتشاف، معضلات قانونی و محدودیت های مهندسی در کشور وجود دارد که از جمله این چالش ها می توان به بلوکه شدن محدوده های معدنی توسط برخی از بخش ها مثل سازمان انرژی اتمی، سازمان زمین شناسی و حتی ایمیدرو به دلایل قانونی اشاره کرد.



    وی ادامه داد: با این محدودیت ها و بلوکه شدن حتی اگر خود سازمان ها و شرکت ها نیز بخواهند کار اکتشافی انجام دهند با مشکلات قانونی مواجه می شوند چون فرآیندها خیلی کند و سخت پیش می رود.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه بخش عمده ای از صفحه ها و محدوده های کشور به دلایل محیط زیستی و منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی قابل کار نیست، گفت: از طرفی به لحاظ فناوری و دانش فنی در حوزه اکتشاف فاصله ما با دنیا به مرور زیاد می شود و واقعیت این است که روش های نوین در اکتشاف آمده است. از ابزار و تجهیزات بسیار جدید چه در حوزه ژئوفیزیک، حفاری و یا در حوزه آنالیزهای مواد معدنی، در حوزه تحلیل های زمین شناسی استفاده می شود.

    وی افزود: این فاصله دانش فنی وقتی زیاد می شود، امکان کشف ذخایر کاهش پیدا می کند و ریسک سرمایه گذاری در بخش اکتشاف بالا می رود و در مجموع آن اتفاقی که باید به عنوان انقلاب معدنی در کشور بیفتد، محقق نمی شود.

    صفری گفت: ما به عنوان شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اقداماتی را انجام دادیم و تجهیزات حفاری را وارد کردیم. شرکت های تخصصی را صرفاً برای اکتشاف تأسیس کردیم همچنین در حوزه حفاری نیروی انسانی را در حوزه مختلف آموزش دادیم و سعی کردیم از متخصصان اکتشاف با عناوین شوراهای اکتشاف یا کمیته های اکتشافی استفاده کنیم.

    وی به افزایش ذخایر سنگ آهن در غرب کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه سنگ آهن در غرب کشور در صبانور ذخایر خوبی داشتیم، این ذخایر بین 70 تا 80 درصد افزایش پیدا می کند همچنین در حوزه جنوب شرق کشور، در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محدوده های اکتشافی را آغاز کردیم که امیدواریم نتایج خوبی را ظرف یکی دو سال آینده بدست آوریم.

    صفری ادامه داد: با توجه به ذخایر اکتشافی که انجام شده است، ذخایر سنگ آهن ما بیش از صد میلیون تن افزایش پیدا می کند. زنجیره صبانور در حوزه سنگ آهن و فولاد هم در کنسانتره، گندله اسفنجی و شمش افزایش پیدا می کند.

    وی گفت: واقعیت این است که حوزه اکتشاف هم ریسک پذیر است و هم زمانبر یعنی این طور نیست که محدوده ها انتخاب شوند و سریع به نتیجه برسند، در نتیجه هم باید تحمل داشته باشیم و هم راههایی را برای ارتقا فناوری و دانش فنی ایجاد کنیم که متأسفانه اکنون این امکان وجود ندارد.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در حوزه مس و طلا در جنوب شرق کشور کار می کنیم که در نتیجه آنها باید کمی صبر کنیم، امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده نتایج خوبی داشته باشیم.

    صفری همچنین به عمق اکتشافات اشاره کرد و افزود: ماشین آلات فرسوده هستند، دانش فنی مان فاصله گرفته، تجهیزاتی برای کارهای ژئوفیزیکی وجود دارد که ما کمتر داریم، دانش فنی متخصصان کمی مربوط به 30 سال پیش است. دانشگاه هایمان همچنان دروس 30 سال پیش را تدریس می کنند و به روز نیستند. باید متخصصان بروند و معادن بزرگ و روش های اکتشافی دنیا را ببینند تا این فاصله کم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر