وزیر صمت در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه های بزرگ صنعتی کشور اعلام کرد:

رونمایی از ۴۲ پروژه در قالب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال

پاسخی مثبت برای رفع نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه گذاری

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در بسته سرمایه گذاری که رونمایی شد ۴۲ پروژه مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت با حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم می باشد.;

رونمایی از ۴۲ پروژه در قالب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و بیش از ۶۰ هزار نفر اشتغال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه های بزرگ صنعتی کشور در حضور رییس جمهر در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با بیان این مطلب، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد از روند شاخص های اقتصادی دهه 90 ابراز نگرانی و ناخرسندی کرده بودند که یکی از موارد همین موضوع سرمایه گذاری بوده است.

    پاسخ مثبتی برای رفع نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه سرمایه گذاری
    وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: خوشبختانه بسته ای که رونمایی شد و 42 پروژه از 48 پروژه آن مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد، پاسخ مثبتی به این تغییر جهت است که می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بسته سرمایه گذاری که رونمایی شد 42 پروژه مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت با حدود 200 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می باشد و بیش از 60 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارد.
    فاطمی امین با بیان اینکه سه ویژگی در این بسته آن را از بسته های دیگر متمایز می کند، افزود: یکی از موارد متمایز شدن این بسته، ترکیب سهامداران آن می باشد.
    وی با یادآوری اینکه با پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در کشور مواجه هستیم، گفت: برخی از این پروژه ها به امید تسهیلات بانکی آغاز شده اند و چند درصد پیشرفت داشتند، اما به دلیل عدم تامین مالی متوقف شدند.

    توانمندی سهمامداران پروژه ها به لحاظ فنی و مالی
    وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: خوشبختانه شرکت اصلی سهامدار این پروژه ها هم به لحاظ توان مالی و هم به لحاظ توان فنی در رده های بسیار مناسبی قرار دارد و دغدغه این را نداریم که این پروژه ها را فقط آغاز میکنیم بلکه شاهد انجام این پروژه ها در زمان مقرر خواهیم بود.
    فاطمی امین ادامه داد: یکی از این پروژه ها معدن مس جانجا با بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می باشد، 13 هزار اشتغال مستقیم و پنج هزار نفر اشتغال غیر مستقیم دارد.

    واگذاری 40 درصد از سهمام معدن «جانجا» به مردم برای توزیع ثروت
    وی اضافه کرد: کنسرسیومی با شش عضو برنده این مزایده شده است و 40 درصد سهام این معدن به مردم تعلق خواهد گرفت یعنی مردم سهامدار این پروژه خواهند شد که این موضوع علاوه بر تامین نقدینگی، توزیع درآمد را نیز در پی خواهد داشت.
    وزیر صمت همچنین ادامه داد: با فعالسازی این معدن علاوه بر این که در منطقه سیستان و بلوچستان 8 هزار شغل ایجاد می شود، مردم نیز سهامدار و ذینفع خواهند شد، این کار بسیار بزرگی در حوزه توزیع ثروت می‌باشد.
    نگاه ویژه به زنجیره‌ها در پروژه‌های سرمایه گذاری
    فاطمی امین با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه‌ها نگاه ویژه به زنجیره‌ها می‌باشد، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که متوازن نیستند باعث ایجاد ظرفیت‌های خالی بسیار زیاد شده است، در این پروژه ها سعی کردیم که این توازن برقرار شود و بهبود و ارتقاء یابد.
    وی همچنین تأکید کرد: فقط به دنبال سرمایه‌گذاری نبودیم، بلکه می خواستیم که در زنجیره تولید و توزیع جغرافیایی این سرمایه‌گذاری‌ها متوازن باشند.
    وزیر صمت با بیان اینکه چند پروژه نیز مربوط به پروژه‌های نیروگاهی است که به تداوم تولید کمک می کنند، یاداوری کرد: در تابستان امسال 13 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که 10 هزار مگاوات آن مربوط به صنعت بوده است و بسیاری از تولیدات ما به دلیل همین کمبود ها متوقف شد.

    تداوم رشد اقتصادی در مناطق مختلف با سرمایه گذاری های متوازن جدید
    فاطمی امین گفت: این پروژه ها تداوم رشد اقتصادی را در مناطق مختلف تضمین می‌کنند، هدف دولت رسیدن به رشد 8 درصد است که این 8 درصد از محل تکمیل ظرفیت های خالی باید به وجود آید اما از سال 1403 به بعد باید سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشیم تا تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمد اتفاق بیفتد.
    وی تصریح کرد: این گام اول خواهد بود و در ماه‌های آینده بسته‌های جدید را رونمایی خواهیم کرد تا این سرمایه گذاری های بزرگ و با سبک جدید به ثبات و رشد اقتصادی کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر