درخواست نماینده ورزقان از وزیر صمت برای توسعه صنعت مس در کشور

عصر معدن- نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا در راستای اصلاح و توسعه صنعت مس در کشور گام بردارد و از طریق برخورد با مسئولین متخلف شکوفایی این صنعت را رقم بزند.;

درخواست نماینده ورزقان از وزیر صمت برای توسعه صنعت مس در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، الله وردی دهقانی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز یکشنبه (4 دی ماه) در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: اکنون در آستانه تنظیم بودجه هستیم، لذا از جنابعالی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان دست اندرکار تقاضا دارم به قوانین موضوعه مجلس در تنظیم بودجه و رعایت این قوانین اهتمام بورزید.

    وی در ادامه یادآور شد:‌ شما در بازدیدهایتان از شهرستان های معدنی و استان ها بارها مسئولین را فرا خوانده اید که حقوق دولتی و حقوق مردم شهرستان را پرداخت نمایند که متاسفانه مسئولین امر به فرمایشات شما عمل نکردند، لذا دستور دهید مسئولین به ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه بند (ط) تبصره 7 قانون بودجه 1401 را اجرایی کند که مجلس در آن به پرداخت 15 درصد حقوق دولتی به شهرستان های دارای معادن صحه گذاشته است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از وزیر صمت به خاطر تلاش هایش گفت: از ایشان می خواهم نسبت به ساماندهی صنعت خودرو اعم از تولید، واردات و توزیع و تنظیم و کنترل بازار بیش از پیش همت گمارد و از گرانی بیش از حد خودرو و فشار بر مردم جلوگیری کند.

    دهقانی با بیان اینکه کشور ما جزء 10 کشور معدنی دنیا است، خاطرنشان کرد: عناصر فلزی و نافلزی بسیاری در کشور وجود دارد که اگر این معادن در دست هر کشور دیگری بود به کمک این معادن بی تردید کشورش را می ساخت و اداره می کرد. این موضوعی است که بزرگان کشور بارها بر آن تاکید کرده و بر بی برنامگی و نارضایتی در بخش معدن تاکید کرده اند.

    وی در ادامه گفت:‌ دو فلز صنعتی آهن و مس در کشور ما به وفور یافت می شود، هر چند که در مورد آهن و فولاد توفیقات نسبی حاصل شده و نیاز به دوراندیشی و تامین منابع آن وجود دارد، اما در بخش صنعت مس مسائل و مشکلات بسیاری وجود دارد.

    نماینده مردم ورزقان افزود:‌ در مورد مس با توجه به اکتشافات اندکی که در کشور انجام شده است مقام و رتبه پنجم را داریم ولی در تولید رتبه 20 را داریم. کارشناسان معتقدند در کشور بیش از آنچه مس کشف شده وجود دارد، اما با توجه به ذخایر عظیم مس در کشور توسعه صنعت مس به فراموشی سپرده شده است و تمام امورات صنعت مس کشور در یک شرکت متمرکز شده که توان اجرایی آن را ندارد و تاکنون به صورت باندی و گروهی اداره شده است و مسئولین صنعتی کشور به ویژه وزرای صنعت از آن غافل بوده اند. اکنون نیز این شرکت علیرغم تغییر مدیریتی که در راستای اصلاح و توسعه این صنعت قرار بود گام بردارد متفاسفانه به همان مسیر قبلی مافیایی بازگشته و شاهد ورود اتوبوسی مدیران ناکارآمد هستیم که فکر می کنند غنیمتی را از دشمن به دست آورده اند و خود را به هر اقدامی محق می دانند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد:‌ علیرغم دستور رئیس جمهور و شما مبنی بر تشکیل چندین شرکت مس در راستای توسعه شرکت ملی مس و توسعه این صنعت از جمله شرکت مس سونگون آذربایجان مدیرعامل این شرکت تاکنون از اجرای دستور سر باز زده و مانع توسعه این معدن 10 میلیارد تنی در شهرستان ورزقان شده است.

    دهقانی در پایان از وزیر صمت خواست که شخصا به موضوع ورود نماید و از طریق برخورد با مسئولین متخلف شکوفایی این صنعت را رقم بزند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر